L’Oréal och Bring

L’Oréal och Bring i samarbete för att påskynda övergången till biodieseldrivna lastbilar

Trots stark tillväxt de senaste åren har L’Oréal lyckats minska sina egna CO₂-utsläpp avsevärt i samband med utgående transporter av sina varor i Norden. Läs mer om deras omställning och varför valet föll på Bring som samarbetspartner.

2020 satte L'Oréal upp ett ambitiöst mål: att minska sina transportrelaterade CO₂-utsläpp med 50 % till 2025 och att enbart använda fossilfria drivmedel – som biodiesel, biogas och elektricitet – för sina leveranser senast 2030.

- Många av våra kunder är miljömedvetna och har höga förväntningar på oss som leverantör. Eftersom vi inte hanterar transporten av våra varor själva var det viktigt att hitta en logistikpartner som kunde möta våra krav, både när det gäller service och att minska CO₂-utsläppen från utgående transporter, säger Camilla Nordhagen, nordisk transportchef på L’Oréal. 

Sen 2021 har de valt att samarbeta med Bring.

Camilla Nordhagen, Nordic Transport Manager i L’Oréal

Varför valde L’Oréal Bring? 

När L’Oréal först började söka efter leverantörer som kunde hjälpa till att minska deras CO₂-utsläpp för transporter, och uppfylla deras ambitiösa miljömål 2019, kunde få matcha samma höga ambitioner. 

Vi hade redan satt upp höga miljömål och var ledande i branschen när det gällde att minska CO₂-utsläppen från våra transporter. Det gjorde oss till ett naturligt val för L'Oréal, som ville göra skillnad direkt och visste att vi kunde erbjuda flera fordon med mindre CO₂-utsläpp, samtidigt som vi fortsatte att expandera vår elfordonsflotta.

- När vi först inledde samarbetet med Bring var det tydligt från början att detta var ett företag med liknande höga ambitioner att minska utsläppen från deras utgående transporter, säger Camilla Nordhagen. 

Mindre CO₂-utsläpp med HVO-fordon 

I samarbete med oss, genomförde L'Oréal åtgärder för att byta från diesel- till HVO-lastbilar på en fast rutt mellan Sverige och Oslo. 
 
Idag täcks sträckan från Eskilstuna till Oslo uteslutande av HVO-lastbilar och varorna transporteras sedan till L'Oréals kunder via tåg, HVO-lastbilar eller elfordon.

Se videon ovan för att se mer om hur L'Oréal lyckades minska sina CO₂-utsläpp för leveranser i Norden. 

Skyndar på vår egen process 

Genom samarbetet med L'Oréal har vi också accelererat vår egen process för att introducera HVO-lastbilar.

Vårt mål är att alla våra skåpbilar och 80 % av övriga fordon ska drivas enbart av fossilfria bränslen, som biogas, biodiesel och el, senast år 2030.

Att minska vårt klimatavtryck är en prioriterad fråga. Förutom transporter med lägre CO₂-utsläpp eller som är helt elektriska, utforskar vi kontinuerligt nya sätt att effektivisera vår drift.

Vill du läsa mer om hur vi arbetar för att ställa om till mer hållbara transportlösningar? Det är så vi säkerställer en mer hållbar framtid för oss och våra kunder

Varför investerade L’Oréal i transport

För L'Oréal, som har en omfattande och ambitiös miljöagenda, spelar minskningen av CO₂-utsläpp relaterade till transporten av deras varor en nyckelroll i att nå deras övergripande klimatmål. Detta innebär att justera sina växthusgasutsläpp (GHG) i linje med ett +1,5°C-scenario, vilket betyder en minskning av GHG-utsläpp med 50 % per färdig produkt för omfattning 1, 2 och 3 till år 2030, samt att uppnå netto nollutsläpp till år 2050. 

Idag går 43 % av L'Oréals totala transportkostnader i Norden till bränslen med lägre utsläpp, och att minska användningen av diesel har varit en prioriterad åtgärd.

Resultatet av ett bra samarbete 

Samarbetet mellan L'Oréal och Bring har inte bara lett till en minskning av L'Oréals CO₂-utsläpp – det har också bidragit till att minska våra egna utsläpp. Tillsammans har vi lyckats minska CO₂-utsläppen på rutten mellan Eskilstuna och logistikcentret i Oslo med upp till 66 %! 

– Vi har sett positiva resultat från vårt samarbete med Bring. Hos L'Oréal kommer vi att fortsätta ställa höga krav på våra partners och investera i samarbeten som i slutändan gynnar oss alla. Vi är starkare tillsammans, och det råder ingen tvekan om att samarbeten som detta gör skillnad och visar andra vad som är möjligt, säger Camilla Nordhagen. 

Sammanfattning

När L'Oréal letade efter en ny logistikpartner ville de ha en leverantör som kunde bidra till att minska deras CO₂-utsläpp och hjälpa dem att nå sina miljömål. 

Tillsammans med oss har L'Oréal bytt från dieseldrivna lastbilar till lastbilar som drivs på biodiesel på rutten mellan Eskilstuna och Oslo. Varorna transporteras sedan antingen med tåg, biodiesel eller elfordon.

Att investera i transporten var ett naturligt val för L’Oréal, eftersom detta utgjorde en av de största möjligheterna att avsevärt minska deras CO₂-utsläpp.

Övergången från dieseldrivna fordon till biodiesel har resulterat i en minskning av CO₂-utsläpp med 66 % på rutten mellan Sverige och Oslo.