Viktig information - bluffmail & bluff-sms

Tyvärr cirkulerar det just nu bluffmail och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara Bring. Vi uppmanar därför alla att vara kritiska och noggrant kontrollera vem avsändaren är, samt att inte klicka på länkar eller dylikt. Notera att Bring aldrig skickar ut sms eller mail om fraktavgifter.


Exempel på hur ett sådant sms kan vara formulerat är:

”Kära XX, du måste betala 19,96 SEK moms för ditt paket, betala online nu och spara hanteringsavgiften (75 SEK): xxx”

eller 

”PaketID:XXXX – Avvaktar leverans från distributionsterminal”

Bluff-sms_01
Exempel på ett bluff-sms

 

Har du fått ett sådant sms kan du ha blivit utsatt och vi rekommenderar att du i så fall raderar detta bluff-sms, utan att följa anvisningarna i meddelandet.

Ha detta i åtanke om du är osäker på om det rör sig om en bluff:


  • Kontrollera noga vem avsändaren är. Är du tveksam och har svårt att avgöra detta kan det röra sig om en bluff.

  • Klicka inte på länkar som du är tveksam på. Öppna heller inte några medföljande bilagor.

  • Kolla noga igenom meddelandet. Ser loggan ut som den ska? Innehåller texten många stavfel? Om meddelandet ser konstigt ut kan det röra sig om en bluff.

  • Fyll aldrig i lösenord eller bankinformation på en sida du inte känner till och litar på.

  • Svara inte på bluffmailet eller bluff-sms:et.

  • Om du misstänker att du har blivit utsatt för en bluff, kontakta vår kundservice direkt, byt lösenord och spärra ditt bankkort.

Är du osäker, kontakta vår kundservice så hjälper de dig.


13.08.19