Coronainformation

Coronainformation - Norden öppnar upp igen

De nordiska länderna har öppnat igen och de flesta coronarestriktionerna har tagits bort. Vad betyder detta för dig som Bring-kund och hur påverkar det våra tjänster?

Från den 1 oktober verkar vi inte längre under den force majeure-situation för våra logistiktjänster som blev införda när pandemin var ett faktum. Force majeure-situationen innebar att vi på grund av smittorisken var tvungna att avvika från vissa rutiner och servicekrav av hänsyn för smittorisken för våra kunder, mottagare och anställda. Fysisk signatur, leverans inne i byggnader och privata hem är exempel på några sådana avvikelser. Våra skyldigheter gällande upphämtnings- och leveranstider, sändningstider och tidsgarantier följer efter 1 oktober vanliga regler och villkor. Våra leveransrutiner kan därmed återupptas som för ett och ett halvt år sedan.

Generell info

I takt med stigande vaccinationstäckning och sjunkande smittotal är vi nu till stor del tillbaka till hur samhället fungerade före mars 2020. Restriktionerna för antalet människor som kan samlas och avståndsregler har nu tagits bort, tillsammans med de flesta resebegränsningarna. Myndigheternas råd om god handhygien, rekommendationer för förkylnings- och sjukdomssymtom samt hosta etc. gäller fortfarande. Vi upprätthåller dessa rekommendationer och rutiner på Bring. Bland annat kommer handsprit att vara lättillgängligt på alla våra utlämningsställen, terminaler och i våra fordon.

Våra rutiner och villkor kan se olika ut för liknande tjänster i alla våra nordiska länder. Vi rekommenderar därför att du läser aktuell information om avskaffandet av coronarelaterade logistikrutiner på respektive länders webbplatser:

- Norge
- Danmark
- Finland

Hemleverans från Bring-chaufför till en familj
Hemleverans sker efter den 1 oktober i enlighet med vanliga rutiner för tjänsten.

Detta händer med våra tjänster när vi återgår till "normala" driftsrutiner:

Leverans till privatmottagare

Paket till ombud

  • Vid leverans scannas mottagarens leg kontaktlöst.
  • Mottagaren kan även välja att identifiera sig digitalt med BankID i förväg och då hämta ut paketet med en QR-kod.
  • Handsprit finns lättillgängligt hos alla ombud, så dina kunder fortfarande kan känna sig trygga med detta leveransalternativ.

Hemleverans

  • Dina kunder signerar för leveransen på chaufförernas digitala enheter. Vid behov kan digital signering användas.

Hemleverans av tyngre varor 

  • Kunden signerar för leveransen på chaufförernas digitala enheter. Vid behov kan digital signering användas.
  • Inbärning av varorna kommer att ske på samma sätt som före pandemin - till den angivna platsen i mottagarens hem. Munskydd kommer inte att vara ett krav för detta servicetillägg.
  • Retur av emballage och gamla produkter kommer att ske enligt rutiner före pandemin, se vår tjänstesida för en detaljerad beskrivning.

Leverans till företag

  • Dina kunder signerar för leveransen på chaufförernas digitala enheter. Vid behov kan mottagaren signera digitalt på sin egen telefon, genom funktionalitet i Driver app.
  • För leveranser inne i byggnader och verksamheter kommer dessa att utföras enligt tjänstebeskrivningarna.
    • Om det krävs munskydd för att komma in, så ska det bäras.
    • Om det krävs giltigt covid-pass för att komma in, så kan vi inte kräva att chauffören visar upp detta, utan leveransen kommer då ske vid varumottagning/reception.
Share Article