En tredjedel av de skandinaviska konsumenterna ändrade sina shoppingvanor på nätet under coronapandemin

Coronakrisen har gjort att näthandeln har vuxit. Många handlar nu varor de vanligtvis brukar köpa i fysiska butiker på nätet i stället och för många är det första gången de handlar på nätet. 60% av de som har ändrat på sina köpvanor säger att de vill fortsätta att handla på detta sätt.

Att handla på nätet är redan något som många föredrar. Näthandeln har vuxit stadigt under de senaste åren, men coronapandemin har lett till en snabb förändring i mångas köpbeteende. Detta visar de senaste siffrorna från en ny Bring Research undersökning som genomfördes under våren 2020*:

  • Vi handlar oftare och många har handlat på nätet för första gången.
  • Vi handlar varor på nätet som vi tidigare har handlat i fysiska butiker.
  • Många valde ett nytt leveransalternativ för sina varor.

För åldersgruppen 60+ ser vi en stor ökning av nya nätkunder under coronapandemin. I Sverige och Danmark har nu alla i åldersgruppen 60+ handlat fysiska varor på nätet efter den 12 mars. I Norge är det 62% i denna åldersgrupp som har handlat fysiska varor på nätet. Antal personer i denna åldersgrupp som handlar fysiska varor på nätet ofta har också ökat.

Vill fortsätta med sina nya köpvanor

Undersökningen visar att mer än 3 av 10 konsumenter i Skandinavien, jämnt fördelat mellan alla åldersgrupper, har ändrat sina köpvanor på nätet under coronapandemin. Majoriteten av de som har ändrat på sina vanor säger att de förväntar sig att fortsätta med dessa - även efter att pandemin är över. Vi kan se att det finns vissa skillnader mellan de olika länderna:

Coronaartikel_illustration_1
Diagrammet visar att:
- Det är framför allt svenskar som förväntar sig att handla mer på nätet även efter coronakrisen.
- Det är framför allt norrmän som vill fortsätta att handla nya typer av varor på nätet.
- Det är framför allt danskar som förväntar sig att gå tillbaka till sina tidigare köpvanor.
 

Vilka kategorier har vuxit mest på nätet?

Bring Research har tittat på vilka varukategorier som har vuxit mest sedan hösten 2019 och de fyra som sticker ut är:

  1. Hälsa och kosmetika
  2. Matvaror
  3. Böcker, hobby och foto
  4. Hus, trädgård, byggvaror och möbler

Sverige har haft en ganska stor ökning inom alla kategorier, men det är framför allt personlig vård som har haft den största ökningen. Danskarna har ökat sina nätköp mest inom kategorin hus och trädgård, medan norrmännen har gjort flest nya inköp inom böcker och hobby.

Nya leveransalternativ som man föredrar

2 av 10 säger att de har använt sig av andra leveransalternativ än de brukar göra. Säkerhet har blivit en viktig faktor och konsumenterna föredrar de nätbutiker som kan erbjuda ett valfritt leveransalternativ. Siffrorna från undersökningen visar att det var färre som hämtade paket från ombud under pandemin jämfört med tidigare. Antalet kunder som valde hemleverans på dagtid har mer än fördubblats under samma period.

Grafikk_Netthandel korona SE_KK-325.06.20202
Diagrammet visar att hemleverans var det leveransalternativ som hade en stor ökning i alla tre länderna, men störst ökning ser vi i Danmark.

Så många som 25% av danskarna valde hemleverans på dagtid under coronapandemin, men de flesta säger att de kommer att gå tillbaka till gamla leveransalternativ när situationen normaliseras. Mer än hälften av norrmännen och svenskarna vill dock fortsätta med de nya leveransalternativen.

Det som var lika i alla länderna är att fraktpriset kommer att vara avgörande även i framtiden för vilka leveransalternativ som man väljer.

➡ Har du frågor om undersökningen? Ta gärna kontakt med oss så får du svar från vår expert på konsumentundersökningar.

Skicka dina frågor till oss! 

Goda råd att ta med sig

Vi har sammanställt några användbara tips till dig som har en nätbutik, baserat på konsumenternas svar i undersökningen. Ha dessa i åtanke i ditt framtida optimeringsarbete så dina kunder får den bästa köpupplevelsen som möjligt.

  • Se till att informationen du delar är enkel att förstå
    - Nya nätkunder har ett stort behov av tydlig information genom hela köpresan, på webbplatsen, för alla köpvillkor, på orderbekräftelsen och i leveransinformationen.
     
  • Erbjud flera leveransalternativ och förklara tydligt vilka fördelar de har för kunderna. Får de varorna snabbare? Sparar de tid genom att t.ex. få varorna levererade hem i stället för att hämta dem själv?
    - Coronakrisen har visat att val av frakt kan bero på situationen, så därför är det smart att ge kunden olika leveransalternativ.

    - Bra returlösningar skapar trygghet och ökar sannolikheten för konvertering. Förklara returvillkoren enkelt och tydligt, och gör dem lättillgängliga. Kom ihåg att 6 av 10 kollar returvillkoren innan de börjar att handla**.
     
  • Fokusera på kunden i allt du gör. 
    - De nätbutiker vars kundbas växte under pandemin har visat att de förstår kundernas behov.
     
  • Lär dig att första dina nya kunders behov.
    - Åldersgruppen 60+ blev aktiva nätkunder under pandemin. Detta är en köpstark grupp och vill du behålla dem är det viktigt att du förstår dem så att du kan anpassa din kommunikation.

Har du några frågor?

Har du några frågor om näthandel eller leveransalternativ? Våra engagerade rådgivare är redo att hjälpa dig.

* Undersökningen blev genomförd i samarbete med Ipsos Webpanel, med ett befolkningsrepresentativt urval i Skandinavien, våren 2020. Målgruppen är över 18 år.

** Källa: undersökning från Bring Research genomförd hösten 2019.

2020-06-22