Vad gör en Speditör?

Anders Haahr arbetar som speditör för Bring Cargo International (BCI). Han ingår i ett team som har ansvar för trafikerna till Västeuropa, där Tyskland är den största trafiken. Som trafikchef på kontoret i Halmstad har han stenkoll på lastbilar, gods och leveranser. Här pratar han om vad han gör i sitt jobb.

En Bring-lastbil kör förbi en väderkvarn i solen

Först och främst - vad är det egentligen en speditör gör?

Vi är den dagliga länken mellan våra kunders behov av att flytta gods från avsändare till mottagare. Kunder kontaktar oss som är speditörer. Vi hjälper till med både pris, lösningsförslag och kan kontakta avsändare eller mottagare för att säkerställa förutsättningar och ta tillvara på det behovet som kunden har.

Planeringsarbetet är som ett stort pussel, med en massa pusselbitar som skall falla på plats. Målet är att försöka få alla i vår transportkedja nöjda. Att ha en god kontakt med våra åkare, agenter, rederier och övriga samarbetspartner är därför väldig viktigt och värdefullt för oss. Men framförallt har den personliga kontakten med våra kunder ett enormt värde. Som speditör försöker jag också besöka våra kunder och delta i möten tillsammans med våra säljare. Det är ett viktigt, men också ett roligt, inslag i vårt arbete. Dels för att vi får ett ansikte på de vi har dialog med, men också att lära och visa intresse för deras verksamhet. 

Vi är med vår kund hela vägen utefter det behov de önskar. Även om kontakt idag sker mycket via e-post, eller elektroniska bokningar, så finns vi tillgängliga för kunderna och hjälper till med frågeställningar som uppstår under processen. Godset ser väldigt olika ut från kund till kund, vi hanterar alla olika godstyper, samt erbjuder lösningar till och från hela Europa för våra kunder.

Många kunder har avtal, men många gånger kommer det nya behov eller nya kunder som har enstaka sändningar. Då tar vi fram pris efter behovet. När vi sedan får bokning övervägs om det ska hämtas med direktbil eller om godset ska hämtas till våra terminaler, beroende på sändningsstorlek och behov. Eftersom vi hanterar sändningar även utanför EU, finns behov att hjälpa kunderna med export- och importdeklarationen, samt att rådgöra dem kring eventuella tullfrågor.

Anders Haahr, speditør Halmstad BCI AB
Anders Haahr, Speditör Halmstad, Bring Cargo International AB

I mitt arbete planerar vi sedan bilarnas rutter. Vi kombinerar godset efter typ och storlek, samt efter geografiska områden. Målet är att skapa mest optimala rutter och fyllnadsgrad, både ur miljösynpunkt, och kostnadseffektivt för våra kunder.

Vart i Europa skickas godset?

Vi levererar och hämtar i alla länder i Europa. Många förknippar oss med att vara en nordisk aktör. Norden är en stor marknad för oss men även många länder i Europa är stora och viktiga trafiker för oss och våra kunder. 

Vad är det som gör att kunderna kommer till dig för att transportera gods?

Det jag har lärt mig efter nästan 25 år i Bring är att det lönar sig att vara snabb med återkopplingen. Dessutom är det viktigt att ge löpande återkoppling. En speditör måste alltid vara i framkant.

I min värld handlar det väl mycket om att göra mitt jobb. Jag önskar leverera en bra service till mina kunder varje dag. Och jag vill tro och hoppas att det sättet jag arbetar på gör att våra kunder vill samarbeta med oss. Då handlar det om att kunna vara flexibel, aldrig bekväm, utan se de behoven kunden har och ta fram lösningar därefter. Även om det innebär att jag får göra om ett arbete jag redan hade gjort klart.

Anders Haahr

Varför jobbar du just på Bring?

Jag gillar personlig service och den flexibilitet som vi står för. Jag är omgiven av ett mycket kompetent team, där alla utför sina jobb på ett proffsigt sätt. Det gäller alla från växel, speditörer, säljare, ledare, lagerpersonal och chaufförer. Detta skapar en stor arbetsglädje, och en god atmosfär som smittar av sig på vårt kontor och i vår Bring värld. 

Hos oss har vi fått lära oss att inte säga ”det går inte” till våra kunder, eller att ”nu har ni bokat för sent”. Här fokuserar vi allra mest på att lösa det som kunden behöver. Det går inte att säga nej innan vi försökt och erbjudit bästa möjliga lösning utifrån förutsättningarna som kunden ger. Det är en viktig skillnad och där skiljer vi oss från andra på marknaden.   

Anders, kan du ge exempel på när detta är viktigt?

Det kan jag absolut! Vi har kunder som exempelvis har servicemontörer på plats ute i Europa på ett bestämt datum och klockslag. Då är det viktigt för kunden, att sändningen kommer fram till mottagaren på rätt plats, i rätt tid och i rätt skick. Det innebär ofta att vi måste vara flexibla utefter förändringar som sker också.

Dessutom har vi kunder som skickar material till produktionsföretag runt om i Europa. Får inte mottagaren sina varor i tid kan det orsaka produktionsstopp till en väldigt hög kostnad. Då är en snabb och säker transport jätteviktig, där fraktkostnaden blir en liten del i det stora hela för kunden. 

Ibland dyker dessa behov upp väldigt sent för kunden och blir mer akut. Då måste vi förstå vår roll och erbjuda bästa lösning, och vi kan inte hänvisa kunden till att de borde hört av sig tidigare. Med vilja och engagemang, samt goda samarbeten med kunderna är det alltid enklare att förstå vår viktiga roll i värdekedjan.

Det är fantastiskt att kunderna är nöjda, men ibland händer det väl att saker och ting inte går som planerat. För det har väl hänt? Vad gör ni då?

Det är klart att saker kan hända. Men ta i trä: Det är inte ofta som något går fel. Vi har mycket bra rutiner och strikt kvalitetssäkring innan bilarna lämnar Sverige. 

Men det kan hända mycket på vägen. Det viktigaste för mig är att vi är på hugget, håller oss informerade via våra chaufförer. Ser till att våra kunder får de besked de behöver, samt att vi alltid engagerar oss för att lösa eventuella hinder som kan uppstå. Allt kan vi inte lösa, men vi skall i alla fall visa kunderna att vi försöker och engagerar oss.

Hur hanterar du kunduppföljningen?

Jag har nära kundkontakt via e-post och telefon. Det är viktigt att hålla kunderna informerade. I vår roll måste vi förstå kundernas behov, vi är ett viktigt led i deras värdekedja. Om det gäller en inkommande transport som skall försörja deras produktion, eller om det är en viktig försäljning till en ny kund för dem. Vi kan inte veta allt om hur viktigt det är, men måste förstå värdet av vår roll.

Att följa upp mina kundkontakter och få feedback på mitt arbete är viktigt för mig. Det är ett samarbete där vi ständigt kan hjälpa varandra att göra det bättre för slutkunden. Det är kul att kunna dela med sig av sina erfarenheter och råda våra kunder utefter deras behov. För vi hjälper inte bara våra kunder med att välja optimalt anpassad transportlösning för dem. Vi har mångerfarenhet inom branschen och många kunder vi arbetet länge med rådfrågar oss inom andra områden som vi är duktiga kring. Vi har samlat mycket erfarenhet över åren, exempelvis kring tull, men också exempelvis emballering och lastoptimering.

Toll Rotterdam
Tullklarering i Rotterdam

Vilken bakgrund har du? 

Jag har en tvåårig handelsutbildning och efter skolan arbetade jag i 3 år som reseledare runt medelhavet. Jag har nu varit i branschen i 27 år. Så jag är ganska säker på mitt jobb och vad jag gör. Jag har lärt mig mycket och provat det mesta. Jag vet vad jag pratar om, men om jag är osäker är jag inte rädd för att fråga om hjälp. Jag gillar mitt jobb extremt mycket.

Vad är det med jobbet som du gillar så mycket?

Jag går oftast glad till jobbet. Det är att jag hela tiden kan utmana mig själv. Vi som jobbar med spedition är vinnarskallar som vill lyckas med det vi gör. Det blir lite av en livsstil att vara speditör. När kompisar och släkt får reda på vad jag jobbar med så säger de oftast att det måste vara ett mycket spännande yrke, och jag kan bara hålla med. 

Vilka förväntningar har du på dig själv i jobbet?

Att jag fortsätter lära mig nya saker som gör att jag utvecklas och som jag själv kan använda i mitt arbete. Men som gör att jag också har kunskap och erfarenhet att dela med mig av till nya kollegor på kontoret. Så de naturligt kommer in i gänget och får den utbildning som de behöver för att komma in i samma flexibla tänk. Det är det som är kul med mitt jobb och som samtidigt håller mig motiverad.

Speditörsyrket är under stadig utveckling. Vad gör du för att följa med i utvecklingen och för att optimera ditt arbete?

Jag försöker att hålla mig uppdaterat via facktidningar, koncernens hemsida och på diverse facksidor på nätet. Jag lyssnar även av kollegor och håller koll på våra konkurrenter. Det är viktigt att vara öppen och att följa med i utvecklingen. Att värdera olika situationer och kunna ta det bästa beslutet. Detta är vad en speditörs jobb egentligen är: hitta bra lösningar och skräddarsy och optimera där det är mest lönsamt.

Bring som varumärke - hur tycker du att marknaden värderar oss?

Först var det kanske lite skepsis. Det var ett nytt namn och ny färg. Plötsligt tydligt att vi var del i något större. Människor är vanligtvis lite tveksamma till nya saker, men jag känner att det vände snabbt. Nu är det många år sedan och namnet och färgen känns mer självklart idag. Jag tycker vi har ett bra varumärke och att det uppfattas positivt. Färgen och arbetet mot mer hållbara lösningar är en viktig signal för mig och för marknaden, tror jag.

Miljö och hållbarhet är ämnen som också påverkar lastbilsfrakter. Är kunderna oroliga för detta?

Miljö och klimatfrågan påverkar nog alla idag och klart att många är oroliga för det. Det är väl kanske inget som jag upplever i mitt dagliga arbete, att kunder frågar direkt, men det är viktigt för oss. Här handlar det om att gå före och ta initiativ också. Det tycker jag vår koncern har starka signaler om. I Halmstad har vi sedan några år exempelvis en tåglösning till Norge, vilket inte vore möjligt utan en satsning från vår och kundernas sida.

När får du en känsla av framgång?

Det är svårt att beskriva känslan när man lyckas riktigt bra i jobbet. Det är lite som att göra mål i en match eller slå ett bra golfslag. Det är en härlig känsla när man fyller en lastbil på bästa sätt och allt går som planerat. Ibland händer det också att jag får personliga mail där kunder tackar för den goda service de fått, då bli jag nästan lite rörd. 

Anders är en mycket erfaren och duktig speditör. Han har inte minst en bra känsla för det jag tycker är viktigt i rollen, att serva våra kunder. Jag vill gärna likställa rollen som speditör till del med rollen av att vara innesäljare. De har en stor och viktig roll i vårt förhållande till kunden och som speditör hos oss behöver du förstå vad som bygger förtroende i relationen till sina kundkontakter. Anders, med sin långa erfarenhet är en viktig ambassadör för oss i yrket, har förmågan att lära upp nya kollegor efter samma viktiga arbetssätt.

Martin Sirouspoor, Försäljningschef, Bring Cargo International AB

Vad skulle du säga till dem som funderar på att bli speditör?

Det finns många som inte vet vad en speditör är eller gör. Och vissa tycker antagligen att det låter tråkigt ändå. Men så är inte alls fallet. Det finns så många utmaningar i det här jobbet - det är ett mycket spännande yrke. Och du lär dig något hela tiden. På ett sätt kan det jämföras med att vara en servitör. Det är den tjänst du tillhandahåller, som människor kommer ihåg och som får dem att komma tillbaka. Jag försöker också stödja de andra medarbetarna här och i organisationen med min erfarenhet. Jag skulle också vilja tillägga att vi har bra chefer. Det är högt i tak och de lyssnar på speditörerna. Och de ger oss mycket frihet och ansvar för att klara lösa de dagliga uppgifter som kommer. Det är helt avgörande.

Läs mer om Bring Cargo Internationals tjänster och andra nyttiga länkar

Dela artikel