Second hand köp- och sälj gjort enkelt: Tips, tricks och svar på dina frågor

När du skickar eller tar emot paket i samband med second hand-köp och sälj är det viktigt att det är enkelt, säkert och smidigt. Här får du en guide till hur du packar rätt, var du kan lämna in ditt paket och hur du enkelt följer det hela vägen. Genom att återanvända emballage och välja rätt storlek kan du också spara på resurser och bidra till ett mindre koldioxidavtryck. Har du frågor? Vi har samlat de viktigaste svaren så att du snabbt kommer vidare.

  • Packa noggrant – använd gärna återvunnet emballage.

  • Se till att paketet följer de angivna måtten.

  • Skriv koden tydligt på paketet och ta bort gamla fraktuppgifter.

  • Lämna in paketet hos ett av Brings inlämningsställen.

  • Använd Bring-appen för att få en inlämnings­bekräftelse och spåra paketet.

  • Paketet levereras till mottagarens närmaste utlämningsställe.

    Tips: Använd Bring-appen för snabbare inlämning och spårning av ditt paket.

Vanliga frågor om ditt paket

  • Du hittar paketkoden i appen för plattformen eller i Bring-appen. Koden består av "BRING" följt av en kombination av siffror, t.ex. BRING-1234-5678.
    Kom ihåg: Koden ska alltid skrivas på paketet.

  • Skriv koden tydligt på paketet och ta bort tidigare fraktuppgifter. Vi rekommenderar att skriva koden på ett papper och tejpa fast det på paketet istället för att skriva direkt med tusch, eftersom det kan bli otydligt. Kom ihåg: Om du återanvänder emballage är det viktigt att ta bort alla spår av tidigare adresser, frimärken och poststämplar.

  • Du kan återanvända kartonger, påsar och kuvert. Att återanvända resurser är en av de mest miljövänliga saker du kan göra och en viktig del av en cirkulär ekonomi. Genom att använda emballage du redan har hemma blir det både enklare och billigare att skicka paketet. Välj den minsta förpackning som passar, så transporterar vi minst möjligt luft och kan utnyttja platsen i bilarna bättre. Använd gärna styvt emballage och stötdämpning till ömtåliga varor.

  • För att ändra dina aviseringar kan du följa dessa steg:

    1. Öppna Bring-appen på din enhet.

    2. Gå till Inställningar i appen.

    3. Välj “Aviseringsinställningar” eller liknande.

    4. Anpassa hur och när du vill få aviseringar (t.ex. via SMS, mejl eller push-notiser). Vi rekommenderar att du både har app-notiser och SMS påslagna, så att du inte missar något viktigt från oss.

    Om du behöver mer hjälp kan du kontakta Brings kundservice.

  • Det går inte att ändra vikt eller storlek hos Bring. Vänligen kontakta kundservice för den second hand-plattform du har använt.

  • Det går inte att ändra personuppgifter. Vänligen kontakta kundservice för second hand-plattform du har använt.

  • I Bring-appen och på bring.se/karta finns en karta med alla paketshopar och paketboxar. Om du tillåter att dela din plats visar kartan området där du befinner dig.

  • Avsändaren ansvarar för paketet tills det är bekraftat att Bring mottagit det. Därefter ansvarar Bring över paketet tills det har hämtats ut hos ett ombud eller paketbox.

  • Paketet ska följa de maximala mått och den vikt som angavs vid beställningen via second hand-plattformen. Brings paketombud och paketboxar kan inte ta emot paket som väger mer än 20 kg eller är större än 100 × 50 × 40 cm.

  • Besök våra hjälpsidor, chatta med vår chatbot eller kontakta kundservice.

Du får ett avisering i Bring-appen, via e-post eller SMS när ditt paket är klart för upphämtning.
Gå till det utlämningsställe som anges i aviseringen.
Du kan använda Bring-appen för att se var ditt paket finns.
Visa din avisering i paketombudet, eller använd Bring-appen för att öppna din box i paketboxen.

Tips: Använd Bring-appen för att spåra ditt paket.

Vanliga frågor

  • Du kan spåra ditt paket i Bring-appen eller använda din etikettfria-kod för att söka efter paketet här.

  • Du får en avisering som informerar om att ditt paket finns att hämta hos ett Bring-ombud eller i en av våra paketboxar.

    – Visa din avisering hos ombudet.
    – Använd Bring-appen för att öppna luckan i paketboxen.

  • Du kan följa var paketet befinner sig i Bring-appen. Om det borde ha kommit fram, kontakta vår kundservice.

  • Vänligen kontakta vår kundservice.