Information om jul

Vi befinner oss mitt i högsäsongen för leveranser, vilket betyder ökade paketmängder för oss. För att hantera den stora paketmängden har vi gjort en del extra förberedelser för att se till att paketen kommer fram till dina kunder i tid.

Vi har förberett oss så här:

  • Ökad bemanning på våra terminaler och i distributionen
  • Vid behov produktion även på helger och kvällar från och med Black Friday
  • Fler bilar som kör ut paketen
  • Ökad kapacitet i vårt nätverk med fler utlämningsställen, både ombud och paketboxar runt om i landet, och det går även att returnera sina paket via alla våra ombud och paketboxar
  • Om det är fullt på ett ombud eller i en paketbox så körs paketen till ett annat närliggande ombud
  • Vi kommer att skicka ut SMS där vi uppmanar dina kunder att hämta sina paket snabbt, för att frigöra lagerplats och golv för nya och fler paket
  • Ökad bemanning i kundservice. Vi finns tillgängliga på telefon och Messenger. Vår chatbot är öppen 24/7
  • Vår kundservice har utökade öppettider varje vardag fram till kl. 19.00 (v.47-51) och från kl. 09.00-14.00 på lördagar (v.48-51)
En Bring bil står på en snöklädd gata

Du kan också förbereda dig

Det finns saker du kan göra för att säkerställa att dina paket når rätt mottagare, i gott skick och i tid:

  • Kontakta oss om du förväntar dig stora förändringar i dina volymer så att vi kan säkerställa snabb hämtning. Det hjälper oss att kunna uppskatta paketmängden så exakt som möjligt.
  • Lämna in paketen så tidigt som möjligt
  • Se till att rätt information finns på paketen. Dvs. produkt, namn, adress och telefonnummer
  • Uppdatera informationen på dina hemsidor med korrekt info för dina kunder om våra leveranstider fram till jul
  • Kom också ihåg att det finns riktigt bra självbetjäningsmöjligheter i Mybring och att du kan kontakta oss dygnet runt via vår chattbot
  • Förpacka varorna på ett säkert sätt så att innehållet klarar hantering och transport. Här hittar du tips på hur du packar bra
  • Se till att etiketten är läsbar och korrekt placerad. Läs här hur du undviker etikettfel
  • Tänk på att överföra paketdata i tid så att paketen inte riskerar att bli försenade. Läs mer här om EDI
  • Kom ihåg att ange mottagarens mobilnummer vid överföring av paketdata så att vi kan meddela dina kunder under vägen

För dig som har en webbutik

För webbutiker är näthandeln mer intensiv under Black Friday och jul än under någon annan period. Därför är det viktigt att ge kunderna en bra användarupplevelse, för att säkerställa att de handlar hos just dig. Här har vi skapat en guide som kan hjälpa dig att förbereda dig så bra som möjligt för årets mest intensiva handelsperiod.

Vi gör allt vi kan för att se till att leveranserna kommer fram till dina kunder innan jul. Vi rekommenderar nedan datum som sista inlämningsdag för att säkra att paketen hinner fram i tid.

Deadline för leverans innan jul

Nedan är sista inlämningsdagen på den lokala terminalen. Observera att du måste lägga till leveranstiden från avsändarlandet och att vi måste ha mottagit paketet i tid.

Sverige - alla terminaler

PostnummerDatum
10xxx-61xxx21/12-23
62xxx20/12-23
63xxx-82xxx21/12-23
83xxx-98xxx20/12-23

Danmark - alla terminaler

+1 vardag för det angivna datumet för paket från Sverige till Danmark.

PostnummerDatum
1000-999021/12-23
8305 Samsø
3700-3790 (Bornholm)
20/12-23

Norge - terminal i Oslo (LSO)

+2 vardagar för det angivna datumet för paket från Sverige till Norge.

PostnummerDatum
0000-799920/12-23
8000-899919/12-23
9000-999918/12-23

Finland - HUB Vantaa

+2 vardagar för det angivna datumet för paket från Sverige till Finland.

PostnummerDatum
00xxx-69xxx21/12-23
70xxx-84xxx20/12-23
85xxx-99xxx19/12-23

Finland - terminal Posti

+2 vardagar för det angivna datumet för paket från Sverige till Finland.

PostnummerDatum
972xx-99xxx18/12-23
Övriga19/12-23

Andra länder

Hör av dig till din kontaktperson hos oss för mer information.

Sista leveransdag till mottagare innan julafton i Sverige

  • Fredag ​​22 december

Sista hämtningsdatum från kunder i Sverige

  • 22 december

Stängda terminaler i Sverige

Vi kommer att ha stängt på våra terminaler följande dagar runt jul:

  • 23 december
  • 24 december
  • 25 december

Observera att det inte går att lämna in paket när terminalerna är stängda.

Vi uppdaterar ständigt informationen på vår kundservicesida.

Spåra paket

Här är våra deadlines och öppettider för nyår.

Sista inlämningsdag för leverans före nyår

Nedan är sista inlämningsdagen på den lokala terminalen. Observera att du måste lägga till leveranstiden från avsändarlandet och att vi måste ha mottagit paketet i tid.

Sverige - alla terminaler

PostnummerDatum
10xxx-61xxx28/12-23
62xxx27/12-23
63xxx-82xxx28/12-23
83xxx-97xxx27/12-23
98xxx26/12-23

Danmark - alla terminaler

+1 vardag för det angivna datumet för paket från Sverige till Danmark.

PostnummerDatum
1000-999028/12-23
8305 Samsø
3700-3790 (Bornholm)
27/12-23

Norge - terminal i Oslo (LSO)

+2 vardagar för det angivna datumet för paket från Sverige till Norge.

PostnummerDatum
0000-799928/12-23
8000-899927/12-23
9000-999926/12-23

Finland - HUB Vantaa

+2 vardagar för det angivna datumet för paket från Sverige till Finland.

PostnummerDatum
00xxx-69xxx28/12-23
70xxx-84xxx27/12-23
85xxx-99xxx22/12-23

Finland - terminal Posti

+2 vardagar för det angivna datumet för paket från Sverige till Finland.

PostnummerDatum
972xx-99xxx22/12-23
Övriga22/12-23

Andra länder

Hör av dig till din kontaktperson hos oss för mer information.

Stängda terminaler i Sverige

Vi kommer att ha stängt på våra terminaler följande dagar mellan jul och nyår:

  • 30 december
  • 31 december
  • 1 januari

Observera att det inte går att lämna in paket när terminalerna är stängda.

Vi uppdaterar ständigt informationen på vår kundservicesida.

Spåra paket

Den mest hektiska perioden närmar sig. För att du som kund ska känna dig trygg vill vi att du ska veta att vi finns här för dig. Vi hjälper kunder varje dag och för att tillgodose det ökade trycket bemannar vi upp. Vi har ett nära samarbete med våra operativa enheter och är ständigt uppdaterade på allt som händer för att svara er så bra som möjligt.

Vanliga frågor under högsäsong

  • Använd gärna vår spårningsfunktion på MyBring eller Bring.se där du också kan chatta med oss.

  • Detta kan bero på flera olika orsaker, exempelvis att mottagaren ej varit tillgänglig på adressen eller telefon.

    Via vår spårningsfunktion på Bring.se kan ni ofta se anledningen men om något är oklart kan ni alltid kontakta vår kundservice.

  • Vi gör allt för att alla paket som inkommit innan jul ska hinna ut i tid. Vissa områden trafikeras dock inte alla dagar i veckan vilket kan göra att leverans sker efter julhelgen. I vår DIP-finder/matris finns aktuella leveransdagar. Kontakta din kundansvarig för att få tillgång till den. Vad gäller tyngre hemleveranser är det möjligt med leverans före jul om sändningen når Jönköping onsdag 14/12 (för mottagare Norrland) eller 16/12 (storstadsområden).

  • Endast avsändaren kan ändra adress och det görs bäst via mail eller MyBring-portalen.

  • Avsändaren kan via mail ändra tjänst på leveransen. Observera att detta kan förändra dag och tid för leverans.