Ny undersökning: så tänker svenskarna om sin konsumtion i en orolig ekonomi

En undersökning som IPSOS genomfört på uppdrag av Bring Research tar tempen på hur svenskarna resonerar kring sina shoppingvanor i en orolig ekonomi. Undersökningen visar att nästan hälften (46 %) kommer reducera sina inköp lite när utgifterna ökar. Kvinnorna planerar de största åtstramningarna.

Den nya undersökningen från Bring Research och IPSOS visar att varor i kategorierna heminredning och kläder är det som nedprioriteras när den ekonomiska oron ökar. Hela 46 procent av svenskarna planerar att minska på inköpen i bägge kategorier.

Kvinnorna drar åt mest

Fler kvinnor än män uppger att de kommer dra ned på inköpen. I alla kategorier är det fler kvinnor än män som svarar att inköpen kommer minska. Allra tydligast är det i kategorin kläder där hela 61 procent av kvinnorna, och bara 33 procent av männen uppger att de kommer handla mindre. Även heminredningsbudgeten kommer stramas åt, uppger 59 procent av kvinnorna och 35 procent av männen.

Hushållsekonomin

Majoriteten av de som svarade på undersökningen kommer att minska lite på utgifterna. Med dyrare elpriser, matpriser och eventuella räntekostnader på bostadslån är det naturligt att se över sin konsumtion och prioritera. För nätbutikerna handlar det om att vara så relevant som möjligt och att eventuellt erbjuda rabatter under till exempel Black Friday.

 

Om du bortser från inköp av dagliga varor, hur tänker du att det ekonomiska oroliga läget kommer att påverka dina shoppingvanor av fysiska varor framöver?

(totalt = både män och kvinnor)

  • Jag kommer inte ändra mina shoppingvanor av fysiska varor framöver
    totalt: 28%
    män: 38 %
    kvinnor: 16%
     
  • Jag kommer att öka mina inköp lite beroende på erbjudanden och mina behov
    totalt: 4 %
    män: 6 %
    kvinnor: 3 %
     
  • Jag kommer att minska mina inköp lite på grund av ökade utgifter och kostnader
    Totalt: 46 %
    män: 38 %
    kvinnor: 58 %
  • Jag köper bara det som är absolut nödvändigt
    totalt: 18 %
    män: 16 %
    kvinnor: 21 %

  • Vilka varor kommer du att handla mindre av?
    Kläder/skor 46 %
    Inredning/möbler 46 %
    Vitvaror/småelektronik 37 %
    Personlig vård/smink 26 %
    Sportutrustning 33 %
    Leksaker/hobbyer 35 %
    Böcker/spel 29 %

Undersökningen genomfördes vecka 39/40 i samarbete med IPSOS. Minst 500 personer har svarat på respektive fråga.

Vill du läsa fler insikter om konsumenternas köpbeteenden på nätet?

Bring Research presenterar artiklar och rapporter som hjälper dig att komma närmare dina kunder. Våra återkommande undersökningar ger både dig och oss en bättre förståelse för vad som är viktigt för dina kunder.

Dela artikel