Intresset för gaming ökar – SkalHuset.se expanderar i Norden tillsammans med Bring

Webbutiken SkalHuset.se har levererat skal, fodral och skärmskydd till mobiltelefoner och datorer sedan 2011. Nu expanderar verksamheten med en ny webbutik, gaminghuset.se.

Två medarbetare på skalhuset.se sitter med fraktetiketter

Adrian Lexell, projektansvarig på SkalHuset.se och gaminghuset.se, berättar att allt startade 2011 med en idé om att sälja tillbehör till mobiltelefoner och datorer. Därefter startade man en nätbutik och har sedan dess levererat mer än 1.000.000 beställningar. Nu expanderar verksamheten med gaminghuset.se, en nätbutik som säljer allt du behöver inom gaming.

- Vi märker att intresset för gaming är stort bland nordiska konsumenter och det kommer troligtvis bara bli större. Därför satsar vi på det nu. I kombination med vår erfarenhet från SkalHuset.se och vår kunskap om målgruppen, tror vi att gaminghuset.se kan bli riktigt bra, säger Lexell.

Spel- och teknikintresse är något som Lexell delar med många andra på företaget. Det personliga intresset är till stor nytta i arbetet eftersom det ger en förståelse för kunden. Många av de produkter som de säljer, testar och använder de själva.

Det är ett litet och tajt team som arbetar på SkalHuset.se och gaminghuset.se. Alla hjälps åt oavsett vilken position man har i verksamheten. Är det en stor orderingång hjälper man till på lagret, och är det mycket i kundtjänst rycker man in där. På så vis kan vi hålla var vi har lovat mot våra kunder, vilket är vårt största fokus menar Lexell.

Positiv kundupplevelse

Förutom att det ska gå snabbt från att paketet lämnar lagret till att den landar hemma eller i en paketbox eller hos ett ombud, är det viktigt att man kan välja det alternativ som passar var och en bäst menar Lexell.

Statistik från Bring Research visar att hälften av alla nätkunder vill kunna välja mellan olika leveransalternativ för att få en positiv upplevelse. Många hade dessutom valt ett annat leveransalternativ om de hade gjort köpet igen. Med andra ord krävs det inte bara att det är enkelt och smidigt att få det man har beställt online, utan man vill välja det som passar en själv bäst.

Flexibla leveranslösningar öppnar upp för tillväxt

Lexell berättar att en av SkalHuset.se utmaningar har varit att hitta bra fraktlösningar med flexibla leveranser, även utanför Sverige.

- Nu när vi expanderar med gaminghuset.se blir ombud, hemleverans och liknande fraktmetoder en högre prioritet. Då är det bra att ha en leverantör som har ett brett utbud och som utvecklar nya lösningar för att möta de olika behoven hos kunder av olika slag. Den flexibiliteten tillför faktiskt mycket till kundupplevelsen, säger Lexell.

Nu när vi expanderar med gaminghuset.se blir ombud, hemleverans och liknande fraktmetoder en högre prioritet. Då är det bra att ha en leverantör som har ett brett utbud och som utvecklar nya lösningar för att möta de olika behoven hos kunder av olika slag. Den flexibiliteten tillför faktiskt mycket till kundupplevelsen

Adrian Lexell, Projektansvarig

Adrian Lexell
Adrian Lexell, projektansvarig på SkalHuset.se och gaminghuset.se

Tidigare har man haft flera leveransmetoder som rullat på bra men det som saknades var fler ombudsalternativ och möjligheten att leverera paket snabbt även utanför Sveriges gränser. Efter kontakt med flera olika aktörer landade valet på Bring. Genom att använda ett leveransföretag som kan sköta frakterna även utanför Sveriges gränser, kommer paketen fram snabbt, oavsett vart våra kunder finns och befinner sig i vardagen. Det är det som gör att vi kan hålla våra löften, berättar Lexell.

Jiman Daizadeh, Avdelningschef, Ombudsnätverketet Sverige & Danmark på Bring berättar att de är väldigt glada att SkalHuset.se och gaminghuset.se valde just Bring. Förutom att vi inte bara har ett rikstäckande ombudsnätverk utan också finns i hela Norden, ökar vi tillgängligheten för våra kunder att nå ut till sina kunder. De kan helt enkelt växa med oss både inom Sverige men även utanför landsgränserna.

Gröna leveranser är framtiden

Konsumenterna blir hela tiden mer medvetna om miljö och hållbarhet och det påverkar valet när de handlar och beställer produkter online. Lexell tror att leveranserna kommer att bli ännu snabbare och grönare i framtiden. Man ser startups på marknaden som lägger extremt mycket fokus på just dessa bitar, och av siffrorna att döma verkar det vara en bra plan att utgå från. När kunderna efterfrågar det alltmer innebär det att vi som e-handlare behöver ställa samma krav på våra partner och det är bra.

Lexell menar också att det finns en problematik kring att det inte finns något branschdirektiv om hur man definierar ”hållbara leveranser” i checkouten. Tillexempel förekommer ord som ”fossilfritt”, ”klimatkompenserat”, ”grön leverans”, men vad betyder det egentligen för konsumenten? Här finns det en stor risk för ”greenwashing”. Catherine Löfquist, hållbarhetschef på Bring, säger att ett branschdirektiv har arbetats fram och håller just nu på att förankras. Vi på Bring har länge arbetat med miljö och hållbarhet och har högt uppsatta mål. Att det blir tydligt för konsumenten hur hållbar en leverans är, redan i checkouten, ser vi som positivt.

 Läs mer om hur Bring arbetar med miljö och hållbarhet här

Hur ser framtiden ut?

Lexell berättar att det finns stora tillväxtplaner med SkalHuset.se och att fortsätta växa utanför Sverige. Och för gaminghuset.se är förhoppningen att göra en lika lyckad resa som med SkalHuset.se och bli en etablerad spelare på marknaden.

"Vi ska fortsätta att erbjuda ett bra utbud av produkter och service, och tack vare våra flexibla leveranslösningar kan vi erbjuda kunder en ännu bättre upplevelse. Vi har något som passar alla, samtidigt som vår verksamhet kan växa. "
 

Dela artikel