Från gamla mönster till nya möjligheter – Office Depot i samarbete med Bring

Från gamla mönster till nya möjligheter – Office Depot i samarbete med Bring

Office Depots affärsidé handlar om att ge kunderna ett enklare, bättre och mer hållbart kontorsliv. Årligen fraktas cirka 1 miljon kollin och 40.000 pallar till deras kunder, vilket ställer höga krav på såväl logistik och transport som kundservice och spårbarhet av leveranserna.

Håkan Söderberg, Kvalitet - och Hållbarhetschef på Office Depot, berättar att man tidigare har haft utmaningar att nå hela Sverige. Man har behövt samarbeta med flera olika logistikpartners samtidigt för att möta kundernas behov. Det är en klar fördel att samarbeta med endast en partner – är den samarbetspartnern dessutom etablerad i hela landet är det en ännu större fördel.

Under tiden som Office Depot har vuxit och utvecklats har även förutsättningarna och ambitionerna förändrats. När tiden väl var inne för upphandling av en ny logistikpartner stod Bring redo att möta Office Depots behov.

Stora volymer och effektiv drift

Linus Åkerblom, Driftchef hos Office Depot på lagret i Strängnäs berättar att de hanterar stora volymer årligen. Tidigare när de har samarbetat med olika transportörer har logistiska utmaningar på lagret varit vardag. Samarbetet med Bring har bidragit till smidigare drift och fina resultat.

– Vårt mål är att beställningar som läggs innan klockan 14 ska levereras till kund dagen därpå. Eftersom Bring levererar över hela landet kan vi jobba mot den målsättningen gentemot alla våra kunder. Dessutom har vi ett proffsigt team på Bring som hjälper oss, vilket gör att vi alltid kan få hjälp snabbt om vi stöter på problem. Vi har också ett jättefint samarbete mellan oss på golvet och de chaufförer som kommer och hämtar leveranserna, vilket gör arbetet både lättare och roligare!

När Linus Åkerblom pratar om nuläget finns en tydlig röd tråd – fungerande logistik skapar ett stabilt arbetsflöde. Att transporterna från lagret nu sker av samma transportör innebär inte bara konsekventa avgångstider, det bidrar också till färre avgångar och sammanhållna leveranser.

– Att vi har en logistikpartner som fixar hela vår kapacitet är avgörande. Våra kunder får allt de beställt samtidigt, på ett snabbt och smidigt sätt. Att få iväg sammanhållna leveranser är en klar följd av att vi har samma avgångstider varje dag, och att Bring kör ut över hela landet. Färre avgångar är något vi är stolta över både ur kundsynpunkt och ur miljösynpunkt.

office-depot-bring
Linus Åkerblom, Driftchef hos Office Depot i Strängnäs

Fossilfria leveranser

Catherine Löfquist, hållbarhetschef på Bring berättar att konsumenter blir mer och mer medvetna om miljö och hållbarhet och att kunder ställer högre krav, vilket är viktigt för att fortsätta utvecklas. Transportbranschen är en bransch med tydlig klimatpåverkan, vilket också innebär att det finns stora möjligheter att göra skillnad.

– Nyckeln till framgång när det gäller hållbarhet är att vi måste göra det tillsammans. Ett plus ett blir inte två, utan tre eller fyra, det ger ringar på vattnet. Därför är det otroligt roligt och viktigt att vi satsar tillsammans med våra kunder och i det här fallet Office Depot, säger Catherine Löfquist.

Håkan Söderberg menar att Brings höga ambitioner sticker ut från mängden och kan fungera stöttande för Office Depots egna miljömål.

– Transporter står för en betydande miljöpåverkan som vi behöver förhålla oss till. Vi ville hitta en partner med höga ambitioner, vilket Bring har. Idag är vi stolta över att majoriteten av våra leveranser sker fossilfritt, tack vare Brings dedikerade hållbarhetsarbete, säger Håkan Söderberg.

Catherine Löfquist
Catherine Löfquist, Hållbarhetschef hos Bring

Catherine Löfquist berättar att hon är stolt över att kunder väljer Bring för att det är en grön logistikpartner som kan erbjuda fossilfria transporter på ett tryggt och säkert sätt. Bring har under många år arbetat för att kraftigt minska sina utsläpp. Sedan 2012 har Bring minskat utsläppen med ungefär 50 procent. Det är en bra bit på vägen – men fortfarande finns det mycket arbete kvar att göra. Därför är samarbetspartners med höga hållbarhetsmål viktiga att kroka arm med.

Tips vid val av ny logistikpartner

När Office Depot stod inför att upphandla en ny logistikpartner fanns några faktorer som var särskilt viktiga, som möjligheten att hantera hela Office Depots kapacitet av leveranser och möjligheten att leverera rikstäckande. Driftchef Linus Åkerblom skickar med det som råd till den som står inför valet av ny partner:

– Hitta en transportör som klarar av hela kapaciteten och som kan nå hela Sverige, från norr till söder, snabbt och smidigt, konstaterar han.

Håkan Söderberg menar att ytterligare en sak blivit särskilt viktig i samarbetet.

– Mitt bästa råd är att välja ett företag som har ett dedikerat team som jobbar för just er, och hjälper till när ni kör fast. För när det handlar om logistik och transporter kommer problem att uppstå, det är svårt att komma undan. Finns det då ett team som jobbar hundra procent med just er blir det mycket lättare att snabbt hitta lösningen på problemet.

Håkan-Söderblom, Kvalitéts- och Hållbarhetschef
Håkan Söderberg, Kvalitets- och hållbarhetschef

 

Vill du veta mer om våra leveransalternativ?

Kontakta oss gärna för att veta mer.

Dela artikel