Miljö & hållbarhet allt viktigare för svenska nätkunder

Miljö & hållbarhet allt viktigare för svenska nätkunder

Webbutikernas engagemang för miljö och hållbarhet kan påverka försäljningen. För ungefär hälften av alla de som handlar på nätet idag är miljö och hållbarhet viktigt. Men samtidigt upplever väldigt få att de faktiskt får information om detta när de handlar. Detta visar vår rapport “Så väljer kunderna dig” från Bring Research.

En Bring chaufför går bredvid budbil som det står 100% fossilfritt - naturligtvis på
Publicerad 2019-08-14

Kunskapen om vad som påverkar vår miljö sprids och medvetenheten kring miljö och hållbarhet ökar hos allt fler. Nästan hälften av de svenska nätkunderna efterfrågar information om hur webbutikerna arbetar med miljö och hållbarhet. Och två av tio nätshoppare gör ett miljömedvetet val av webbutik. För din webbutik medför detta både nya och ökade krav för att kunna uppfylla dina kunders förväntningar på ert hållbarhetsarbete.

Kunderna får inte den information de efterfrågar

Det är framför allt kunderna under 40 år som är mest miljömedvetna. Det är denna generation som kommer att ställa de tuffaste kraven på en mer hållbar handel framöver. Många av de svarande i rapporten säger att de framöver medvetet kommer att välja bort de webbutiker som inte kan visa att de tar hänsyn till miljön.

Av samtliga utfrågade kunder svarar tre av tio att de ställer krav på hållbarhet och mindre miljöpåverkande handel hos företagen de handlar av. Men endast en av tio minns att de har fått någon information om det.

Kunderna gör miljömedvetna val

Nästan 20 procent av de svenska nätkunderna svarar att de har gjort ett medvetet val av nätbutik vid sitt senaste köp i förhållande till miljö och hållbarhet. Många webbutiker har ett aktivt miljö- och hållbarhetsarbete men väldigt få synliggör det för sina kunder och lever alltså inte upp till kundernas förväntningar.

- Medvetenheten hos dagens konsumenter kring en hållbar handel är tydligt växande, men det är få e-handlare som motsvarar kundernas förväntan. Jag är övertygad om att det är många webbutiker som arbetar aktivt med miljö och hållbarhet men inte informerar om det tillräckligt väl på sina webbsidor, säger Catherine Löfquist, hållbarhetschef på Bring.

Det kunderna i rapporten svarar är viktigast för att en webbutik ska framstå som hållbar är: 

  • Att de använder sig av förnybart eller återvunnet emballage.

  • Att de framhäver att varan är hållbart och etiskt producerad.

  • Att varan är av hög kvalitet.

Om din webbutik klarar av att synliggöra och övertyga kunderna om er hållbarhetsprofil kommer du att kunna bygga upp en tydlig position som en webbutik som tar hänsyn till miljön. De webbutiker som är snabbt ute kan få positiv uppmärksamhet, större kommersiell styrka och värderas som mer hållbara aktörer än eftersläntrarna. Se därför till att lyfta fram alla hållbara åtgärder som ni tar och kommunicera det tydligt till era kunder. Både i webbutiken och via era nyhetsbrev och sociala medier. Ge även dina kunder möjligheten att vara med och bidra till en mindre miljöpåverkande handel genom att erbjuda miljömedvetna val.

En hand håller i ett grönt löv mot en grön bakgrund

Insikter som kan hjälpa dig att öka försäljningen i din webbutik

Vill du locka så många nya kunder som möjligt under säsongen för presentinköp, och framstå som en gedigen och säker webbutik?

Dela artikel