Så använder du byten och returer som en konkurrensfördel

Så använder du byten och returer som en konkurrensfördel

Är byten och returer bara ett nödvändigt ont för webbutikerna? Eller är det en möjligt att använda dem som en konkurrensfördel? Vi ger dig tipsen du behöver!

En kvinna står med ett paket på ett bord framför sig
Publicerad 2020-01-20 Senast uppdaterad 2025-09-17

Julhandeln på nätet växer

Antalet kunder som handlar julklappar på nätet ökar år efter år, i takt med att e-handeln växer. TVad kan du göra för att ta del av den ökande omsättningen på nätet? Hemligheten kan ligga i att erbjuda bra bytes- och returlösningar.

Har din webbutik en bra lösning för byten och returer?

Ladda ner vår Checklista för en bra returprocess

Ha bra bytesmöjligheter

Vi vet att när kunder julhandlar på nätet är det extra viktigt för dem att butiken erbjuder utökade tidsfrister för byten. Var därför tydlig med att kommunicera detta, redan på din webbutiks startsida.

När man har gett bort en julklapp är det viktigt att den som får gåvan kan byta ut den utan att blanda in den man fick den av. Många av de kunder som valde att handla i en fysisk butik säger att de upplever att bytesmöjligheterna är bättre i fysiska butiker. Vi har sett en ökning av antalet webbutiker som erbjuder bytesmöjligheter för de som får gåvan, men det är fortfarande mest fokus på utökade returfrister. Om du erbjuder en lösning där den som får gåvan enkelt kan byta den vid behov, ökar du din konkurrensfördel. Om du vill att detta ska ge effekt måste du synliggöra detta under hela köpprocessen och i kommunikationen med dina kunder.

Gör det enkelt att hitta bytes- och returvillkoren

Ju enklare och tydligare du ger kunderna information om hur de ska hantera returer för din butik och vilka tidsfrister som gäller, ju fler kommer att välja att handla i just din webbutik. Tänk på att göra bytena och returerna i din butik så enkla som möjligt, och ser till att villkoren är så tydliga som möjligt - detta är en bra investering för att bygga goda och långsiktiga kundrelationer

Är du säker på att du har en bra bytes- och returprocess?

Vi har skapat en checklista som du kan använda som ett verktyg för att förenkla returhanteringen i din webbutik. Ladda ner den här och kom igång.