Gör returerna till en konkurrensfördel

Är returer bara ett nödvändigt ont för nätbutikerna? Eller är det en möjligt att göra dem till din konkurrensfördel?

Julhandeln på nätet växer

Nästan hälften av alla svenskar handlade julklappar på nätet under 2018 och detta antal har ökat år efter år, i takt med att e-handeln växer. Vad kan du göra för att ta del av den ökande omsättningen på nätet? Hemligheten kan ligga i att göra returerna till en konkurrensfördel.

Utökade tidsfrister för returer är viktigt

Vi vet att när kunder julhandlar på nätet så är det extra viktigt för dem att butiken erbjuder utökade tidsfrister för returer. Så många som 80% av kunderna menar att detta är viktigt då de ska välja nätbutik. Var därför tydlig med detta, redan på startsidan för din nätbutik. 

Kolla vad konsumenterna säger om utökade tidsfrister för returer

Gör det enkelt att hitta returvillkoren

Ju enklare och tydligare du ger kunderna information om hur de ska sköta returer för din butik och vilka tidsfrister som gäller, ju fler kommer att välja att handla i just din nätbutik. Om du gör returhanteringen i din butik så enkel som möjligt, och ser till att villkoren är så tydliga som möjligt, så är detta en bra investering för att bygga goda och långsiktiga kundrelationer

Så kan returvillkoren öka din omsättning

Förifylld returetikett

En annan viktig faktor för nätkunder är att få en förifylld returetikett som de kan klistra på paketet. De ser detta som enkelt och friktionsfritt, vilket bidrar till en bättre kundupplevelse.

Prenumerera på våra konsumentrapporter!

Vi genomför regelbundet konsumentundersökningen Bring Research, som handlar om nätkunders beteende. Få den senaste insikten skickad till dig.

Share Article