Så använder du byten och returer som en konkurrensfördel

Så använder du byten och returer som en konkurrensfördel

Är byten och returer bara ett nödvändigt ont för webbutikerna? Eller är det en möjligt att använda dem som en konkurrensfördel? Vi ger dig tipsen du behöver!

En kvinna står med ett paket på ett bord framför sig
Publicerad 2020-01-20 Senast uppdaterad 2023-12-13

Julhandeln på nätet växer

Under 2022 handlade 59%* av alla svenskar julklappar på nätet och detta antal har ökat år efter år, i takt med att e-handeln växer. De under 40 år är de som handlar mest på nätet - 72% av de under 40 handlade julklappar på nätet under 2022. Vad kan du göra för att ta del av den ökande omsättningen på nätet? Hemligheten kan ligga i att erbjuda bra bytes- och returlösningar.

Har din webbutik en bra bytes- och returlösning?

Ladda ner vår checklista för en bra returhantering

Ha bra bytesmöjligheter

Vi vet att när kunder julhandlar på nätet är det extra viktigt för dem att butiken erbjuder utökade tidsfrister för byten. Så många som 67%* av kunderna menar att detta är viktigt då de ska välja vilken webbutik de ska handla i. Var därför tydlig med att kommunicera detta, redan på din webbutiks startsida.

När man har gett bort en julklapp är det viktigt att den som får gåvan kan byta ut den utan att blanda in den man fick den av. Många av de kunder som valde att handla i en fysisk butik säger att de upplever att bytesmöjligheterna är bättre i fysiska butiker. Så många som 69%* säger att möjligheten att byta varor är viktigt för att de ska handla julklappar på nätet. Vi har sett en ökning av antalet webbutiker som erbjuder bytesmöjligheter för de som får gåvan, men det är fortfarande mest fokus på utökade returfrister. Om du erbjuder en lösning där den som får gåvan enkelt kan byta den vid behov, ökar du din konkurrensfördel. Om du vill att detta ska ge effekt måste du synliggöra detta under hela köpprocessen och i kommunikationen med dina kunder.

Gör det enkelt att hitta bytes- och returvillkoren

Ju enklare och tydligare du ger kunderna information om hur de ska hantera returer för din butik och vilka tidsfrister som gäller, ju fler kommer att välja att handla i just din webbutik. Tänk på att göra bytena och returerna i din butik så enkla som möjligt, och ser till att villkoren är så tydliga som möjligt - detta är en bra investering för att bygga goda och långsiktiga kundrelationer

Skicka med en förifylld returetikett

En annan viktig faktor för nätkunder är att få en förifylld returetikett som de kan klistra på paketet. De ser detta som enkelt och friktionsfritt, vilket bidrar till en bättre kundupplevelse.

*Bring Research julundersökning genomförd januari 2023. Undersökningen har genomförts i samarbete med analysföretaget Ipsos och omfattar Norge, Sverige och Danmark.

Är du säker på att du har en bra bytes- och returhantering?

Vi har skapat en checklista som du kan använda som ett verktyg för att förenkla returhanteringen i din webbutik. Ladda ner den här och kom igång.

Dela artikel