Gör din nätbutik redo för Black Friday

Julhandeln närmar sig, men innan dess är det dags för Black Friday som är startskottet på årets viktigaste handelsperiod. I år inträffar Black Friday den 29 november och detta är en stor dag för framför allt nätbutikerna.

Black Friday ​​har snabbt blivit ett stort fenomen och konkurrensen om köparna på nätet är stor. Allt fler väljer att handla på nätet idag eftersom det är lättare och mer flexibelt än att handla i fysiska butiker. Man slipper köa, varorna är lättillgängliga och sortimentet är stort. Möjligheten att få ett bra erbjudande är också en viktig anledning för många.

Viktigt att skapa trygghet

De kunder som väljer att handla sina varor på nätet värdesätter andra saker än de som enbart handlar i fysiska butiker. De som väljer nätbutiker gör det för att spara tid, slippa stress, köer och spara pengar. Det är viktigt att nätbutikerna möter kundernas behov och något som är viktigt att tänka på under denna period är att skapa trygghet för kunden.

- Det handlar för nätbutikerna om att skapa trygghet genom hela köpprocessen. De som handlar i den perioden handlar oftast något till andra än till sig själv och är rädda för att det ska bli fel. Att ge relevant information under hela köpprocessen ger kunderna trygghet, säger Jacob Aagaard, försäljningsdirektör på Bring.

Så blir du en vinnare i julhandeln


Hälften av dagens konsumenter handlar julklappar på nätet

5 av 10 svenskar handlade julklappar på nätet under 2018, men endast 3 av 10 svenskar handlade mer än 75% av sina julklappar på nätet. Det finns därför stor potential för ökad julhandel på nätet.

Black Friday är startskottet för julhandeln. Ungefär 45% börjar julhandla på nätet i november eller redan innan dess, medan ungefär 40% väntar till december. Då julhandeln börjar så tidigt är det viktigt att vara ute i god tid för att planera för årets inköp och ordna en härlig shoppingupplevelse i din nätbutik.

Hur kan du stå ut bland konkurrensen?

Smidiga returer och enkla returlösningar är något som kunderna efterfrågar. 64% av av de svenska nätkunderna tycker att utökad retur- och bytesfrist är viktigt, vilket inte är så konstigt eftersom många börjar tidigt med handeln. Utökad returperiod måste därför visas tidigt i inköpsprocessen. Detta ger dina kunder garantier och ökar sannolikheten för att inköpet kommer att slutföras. Att erbjuda utökad returfrist och enkel returmöjlighet är bra försäljningsargument för att kunderna ska köpa sina julklappar i din nätbutik. Informera tydligt alla steg och bifoga en returetikett i paketet.

Leveransalternativ som snabb leverans och hemleverans är viktigare för kunderna under denna handelsperiod än under resten av året. 65% anser att det är viktigt att få julklapparna levererade snabbt och 35% vill få julklapparna levererade hem. Har du inte hemleverans som ett alternativ i din nätbutik är det hög tid att överväga det och glöm inte att vara tydlig med leveranstiden. På så sätt kommer du att kunna få fler tillfredsställda kunder.

Att kunna erbjuda tjänster och alternativ som kan spara tid och förenkla vardagen under Black Friday och jul ger högre kundvärde.

Vill du veta mer?



01.11.19