Gör din nätbutik redo för Black Friday


Vet du vad kunderna förväntar sig?

Black Friday ​​har snabbt blivit ett stort fenomen och konkurrensen om köparna på nätet är stor. För att vinna kampen, är det viktigt att din butik möter köparnas behov i de olika stegen i köpprocessen. Det finns flera sätt att ta reda på detta; mät hur de rör sig på hemsidan, fastnar de t.ex. i kassan? Hittar de vad de söker? Google Analytics kan berätta mycket, men underskatta inte det klassiska tillvägagångssättet – fråga! Vad tycker du om vår hemsida? Var det smidigt att handla hos oss?

Du har förutsättningarna - köparna älskar att shoppa online

Genom Bring Research genomför vi regelbundna konsumentundersökningar för att hålla dig uppdaterad om nätköparens behov och önskemål. Lagom till Black Friday och julhandeln har vi samlat in några insikter om kundernas förväntningar under denna intensiva shoppingperiod.

powered by Typeform

Nästan 50 % av oss handlar julklappar online (2017). Fler väljer näthandel eftersom det är lättare och mer flexibelt än att handla i fysiska butiker. Man slipper köa, varorna är lättillgängliga och sortimentet är stort. Möjligheten att få ett bra erbjudande är också en viktig anledning för många.

Black Friday är startskottet för julhandeln

Så många som 35 % börjar julhandla på nätet redan innan november, medan 44 % sätter igång i november och 21 % väntar till december. Inte överraskande finns det en övervikt av män som väntar till december. Tidig start på julhandeln innebär att du bör vara ute i god tid för att planera för årets inköp, och med att ordna en härlig shoppingupplevelse i nätbutiken.

Kunderna vill ha förlängd returperiod

Så många som 8 av 10 tycker att förlängda tidsfrister är viktiga. Det är inte konstigt eftersom många börjar tidigt med handeln. Om julklappar köps i november och ges bort i december så är det självklart att längre tidsramar av returer är önskvärt. Detta gäller oavsett ålder och kön. Utökad returperiod måste visas tidigt i inköpsprocessen. Detta ger dina kunder garantier och ökar sannolikheten för att inköpet kommer att slutföras.

... och hemleverans!

Hälften av respondenterna anser att det är viktigt att nätbutiken erbjuder hemleverans av varor. Detta är viktigast för åldersgruppen 30-39, där vi hittar upptagna småbarnsföräldrar. Har du inte hemleverans som ett alternativ i din webbutik är det hög tid att överväga det. På så sätt kommer du att kunna tillfredsställa mer av dina kunder.

powered by Typeform


Dela på sociala medier