– Vi startade i maj 2015 men vi var tvungna att stänga sajten redan i augusti på grund av ett plattformsbyte. I november startade vi igen, med en lokalt anpassad sajt och ett större sortiment, berättar Klas Berggren, en av Addnatures grundare. – Vi valde att samarbeta med Bring redan från början då andra rekommenderat dem och för att Bring är bäst på Norge, fortsätter han.
För Addnature har omstarten i november 2015 inneburit en viss tröghet då det varit mycket jobb med att få fram exportkoder till alla produkter. Enligt Klas är det ganska osmidigt att jobba med exportkoderna , man kan exempelvis inte ladda ner alla koder på en gång från tullverkets hemsida. – Förutom det är vi nöjda med vår Norge-satsning, säger Klas och berättar vidare: – I den första fasen valde vi att ha samma priser som på den svenska hemsidan, det var ett snabbt sätt att komma igång.
Addnature har marknadsanpassat priserna
Med den nya sajten är prissättningen mer marknadsanpassad till Norge vilket också kompenserar för omkostnaderna med frakt, tull och momsdeklarationer som hanteras av Bring. För norrmän är det mycket viktigt att tull och moms ingår i priset i e-butiken. Det är betydligt mer kostnadseffektivt att skicka paketen samlastade på pall och betala tullavgift för pallen istället för på varje enskild försändelse, menar Klas.
Norsk sajt och kundtjänst
Addnature har valt att översätta allt innehåll på sajten till norska och har anställt norsktalande personal som hanterar kundtjänstärenden och övriga kontakter med Norge. – Det är ett måste med en lokalt anpassad hemsida om man vill göra en seriös satsning i Norge, menar Klas. Om norrmännen som nätshoppare säger Klas:
– Snittordrarna är höga och det är relativt få returer.
Addnatures tre tips för att lyckas i Norge
- Marknadsanpassa priserna
- Se till att sajten är lokalanpassad
- Satsa på norsktalande kundtjänst om du har möjlighet