Tilläggstjänster

  • Avemballering

    Leveranser av större varor in i hemmet kan innebära en hel del skrymmande emballage att ta hand om för mottagaren. Erbjud din kund hjälp med att ta bort yttre skydd av varor, som wellpapp och skyddsplast, och ta dem till en miljöstation för återvinning.

  • Miljöretur

    Det kan upplevas besvärligt att behöva frakta bort en uttjänt vara, som exempelvis en tvättmaskin, då en ny köpts in. Vi kan forsla bort uttjänta produkter till en miljöstation och se till att de återvinns.

  • Installation och montering

    Behöver din mottagare hjälp med installation eller montering? Det kan exempelvis vara inkoppling utav el och vatten utav behörig installatör, upphängning utav TV samt funktionstest utav diskmaskin, tväll- eller diskmaskin.

  • Retur

    Att smidigt kunna skicka både mindre paket och stora, tunga varor i retur är lika viktigt som självklart när något blivit fel. Du kan välja om din mottagare själv bär ut varan till gatuplan när chauffören kommer eller om du vill beställa en retur med utbärning.

    Om det blivit fel vid en leverans, ex fel färg på fåtöljen, så köper du en utbytesretur. Då tar chauffören med sig returen samtidigt som leveransen av den nya sker.

  • Leverans utan kvittens

    Din leverans levereras till mottagaren även om personen inte är på plats vid leveranstillfället och kan kvittera försändelsen. Chauffören ställer leveransen på en så bra plats som möjligt och mottagaren slipper att hämta själv eller boka en ny leverans.

    Tjänsten kräver att försändelsen är märkt med Brings transportetikett anpassad för Flex Delivery, att du har möjlighet att skicka EDI (elektronisk överföring av data) samt att du ingår avtal för tjänsten

    Bring ansvarar för att leverera godset enligt de skriftliga anvisningarna i EDI och på transportetiketten. Därefter övergår ansvaret för godset till mottagaren. Saknas anvisningar eller inte går att följa av någon anledning, returneras försändelsen till avsändaren. Flex Delivery kan användas i kombination med nedanstående tjänster och kan skickat till nedanstående länder.

    Det utbetalas ingen ersättning vid förlust eller skada om paketet har behandlats och levererats i enlighet med avsändarens instruktioner. I övrigt gäller Brings allmänna tjänstevilkår om kunden eller kundens kund kan dokumentera att förlust eller skada har uppstått under Brings hantering.

    Flex Delivery

     

    Danmark

    Norge

    Sverige

    Business Parcel

    Ja

    Nej

    Ja

    Business Parcel Bulk

    Ja

    Ja

    Ja

    PickUp Parcel

    Ja

    Nej

    Ja

    PickUp Parcel Bulk

    Ja

    Nej

    Ja

    Home Delivery Parcel

    Nej

    Ja

    Nej

    Express Nordic 09:00

    Nej

    Ja

    Nej

    Business Pallet

    Ja

    Nej

    Ja

  • Utbytesretur

    Låt din mottagare returnera sin defekta vara i samband med leverans av ny.

  • Försäkring

    Det händer att paket försvinner eller skadas på vägen till mottagaren. Vi rekommenderar dig därför att teckna vår tilläggsförsäkring Cargo Insurance. Ersättningen baseras på försändelsens verkliga värde och medför ingen självrisk. Vi ersätter belopp upp till:

    • 100 000 SEK eller 10 000 EUR för dina paket
    • 1 000 000 SEK eller 100 000 EUR för dina pallar

    Om du inte har Cargo Insurance prövas din rätt till ersättning enligt bestämmelserna i NSAB 2015. Ersättning medges bara då Bring Parcels AB har orsakat skadan och nivån för ersättningen baseras på ett belopp per kilo - oavsett värdet på paketets innehåll. Ersättningen är 8,33 SDR* per kilo för vägtransport och 17 SDR per kilo för flygfrakt.

    Mer information om NSAB 2015, finner du på www.nordicfreight.org.

    Försäkringen kan tecknas för varje enskilt paket eller pall. Full ersättning ges för varuvärdet, och du betalar ingen självrisk. Det är försäkringstagaren själv som anger varuvärdet och det ska baseras på varans kostnader och eventuell handelsvinst. Detta innebär att om du försäkrar din vara till exempelvis 1000 SEK, så ska det inkludera faktureringsvärdet, frakt, försäkringspremie, eventuell vinst och tull.

    Maximalt försäkringsbelopp för paket är 100 000 SEK eller 10 000 EUR och för pallar 1 000 000 SEK eller 100 000 EUR.

    Cargo Insurance kan tecknas för

    • Alla typer av tillåtet gods, förutom mobiltelefoner, vin, tobaksvaror, sprit, kyl-, frys- och färskvaror eller varor som redan är skadade.
    • För försändelser till och från alla länder, förutom Iran, Irak och Afghanistan.

    För mer information om försäkringsvillkor, se www.firstmarine.dk , som är vår samarbetspartner gällande försäkringar.

    Du kan välja att betala ett fast pris för varje enskild försändelse. Priset varierar beroende på om försändelsen ska skickas till Europa eller till resten av världen. Premien är dock densamma oavsett försändelsens värde. Om du vill försäkra dina paket och pallar på det här sättet så gör du det enkelt via vårt formulär för beställning av försäkring, som du hittar på den här länken.

    Du kan också välja att försäkra alla dina paket och pallar för ett år framåt. Då försäkras varje paket och pall automatiskt när du skickar dem med Bring Parcels AB. Avtal om helårsförsäkring skrivs samtidigt som ditt kundavtal och premien för helårsförsäkringen beräknas på det totala värdet av de paket och pallar som du skickar med oss under ett år. Premien delas upp och läggs in i priset på varje paket eller pall som du skickar. Vill du göra en helårsförsäkring så tecknar du ett försäkringsavtal med din säljare.