Tilläggstjänster

  • Leverans före 09.00

    Leverans av dina paket redan på morgonen, dagen efter upphämtning. Tilläggstjänsten gäller för vissa postnummer. Här kan du kontrollera att tjänsten är bokningsbar till aktuellt postnummer.

     

  • ½ & ¼ Pall

    Med dessa två tilläggstjänster kan du även skicka pallar med andra mått än de standardmått som gäller för Business Pallet. Du kan skicka dina halv- och kvartspallar till mottagare i Sverige, Danmark och Finland. Till Norge är det endast möjligt att skicka halvpallar.

    Mått och vikt per pall

    1/2 Pallet - Maxmått: Längd 80 cm, bredd 60 cm och höjd 150 cm (inklusive emballage och pallens höjd).
    Vikt max 400 kg per pall (inklusive emballage och pallens vikt)

    1/4 Pallet - Maxmått: Längd 60 cm, bredd 40 cm och höjd 120 cm (inklusive emballage och pallens höjd).
    Vikt max 200 kg per pall (inklusive emballage och pallens vikt).

  • Inbärning av paket eller pall

    Paket
    Chauffören bär in paketet till valfri anvisad plats inne hos din mottagare, exempelvis till ett förråd eller skrivbord.

    Pall
    Vid leverans av pall så splittas pallen upp och varje enskilt paket bärs in till den anvisade platsen. Om mottagaren önskar så kan chauffören ta med sig tompallen efter inbärningen.

  • Försäkring

    Det händer att paket försvinner eller skadas på vägen till mottagaren. Vi rekommenderar dig därför att teckna vår tilläggsförsäkring Cargo Insurance. Ersättningen baseras på försändelsens verkliga värde och medför ingen självrisk. Vi ersätter belopp upp till:

    • 100 000 SEK eller 10 000 EUR för dina paket
    • 1 000 000 SEK eller 100 000 EUR för dina pallar

    Om du inte har Cargo Insurance prövas din rätt till ersättning enligt bestämmelserna i NSAB 2015. Ersättning medges bara då Bring Parcels AB har orsakat skadan och nivån för ersättningen baseras på ett belopp per kilo - oavsett värdet på paketets innehåll. Ersättningen är 8,33 SDR* per kilo för vägtransport och 17 SDR per kilo för flygfrakt.

    Mer information om NSAB 2015, finner du på www.nordicfreight.org.

    Försäkringen kan tecknas för varje enskilt paket eller pall. Full ersättning ges för varuvärdet, och du betalar ingen självrisk. Det är försäkringstagaren själv som anger varuvärdet och det ska baseras på varans kostnader och eventuell handelsvinst. Detta innebär att om du försäkrar din vara till exempelvis 1000 SEK, så ska det inkludera faktureringsvärdet, frakt, försäkringspremie, eventuell vinst och tull.

    Maximalt försäkringsbelopp för paket är 100 000 SEK eller 10 000 EUR och för pallar 1 000 000 SEK eller 100 000 EUR.

    Cargo Insurance kan tecknas för

    • Alla typer av tillåtet gods, förutom mobiltelefoner, vin, tobaksvaror, sprit, kyl-, frys- och färskvaror eller varor som redan är skadade.
    • För försändelser till och från alla länder, förutom Iran, Irak och Afghanistan.

    För mer information om försäkringsvillkor, se firstmarine.dk , som är vår samarbetspartner gällande försäkringar.

    Du kan välja att betala ett fast pris för varje enskild försändelse. Priset varierar beroende på om försändelsen ska skickas till Europa eller till resten av världen. Premien är dock densamma oavsett försändelsens värde. Om du vill försäkra dina paket och pallar på det här sättet så gör du det enkelt via vårt formulär för beställning av försäkring, som du hittar på den här länken.

    Du kan också välja att försäkra alla dina paket och pallar för ett år framåt. Då försäkras varje paket och pall automatiskt när du skickar dem med Bring Parcels AB. Avtal om helårsförsäkring skrivs samtidigt som ditt kundavtal och premien för helårsförsäkringen beräknas på det totala värdet av de paket och pallar som du skickar med oss under ett år. Premien delas upp och läggs in i priset på varje paket eller pall som du skickar. Vill du göra en helårsförsäkring så tecknar du ett försäkringsavtal med din säljare. 

  • Telefonavisering

    Chauffören aviserar din mottagare via telefon 30 minuter innan förväntad leverans. Passar dig som har mottagare som inte alltid är på plats på kontoret eller arbetsplatsen.

  • Bulk

    Skicka fler än 20 paket samtidigt till olika företag i samma mottagarland inom Norden eller till de större europeiska länderna. Du sparar tid och tullkostnader eftersom hela leveransen får en gemensam förtullning.

  • Leverans utan kvittens

    Din leverans levereras till mottagaren även om personen inte är på plats vid leveranstillfället och kan kvittera försändelsen. Chauffören ställer leveransen på en så bra plats som möjligt och mottagaren slipper att hämta själv eller boka en ny leverans.

    Tjänsten kräver att försändelsen är märkt med Brings transportetikett anpassad för Flex Delivery, att du har möjlighet att skicka EDI (elektronisk överföring av data) samt att du ingår avtal för tjänsten

    Bring ansvarar för att leverera godset enligt de skriftliga anvisningarna i EDI och på transportetiketten. Därefter övergår ansvaret för godset till mottagaren. Saknas anvisningar eller inte går att följa av någon anledning, returneras försändelsen till avsändaren. Flex Delivery kan användas i kombination med nedanstående tjänster och kan skickat till nedanstående länder.

    Det utbetalas ingen ersättning vid förlust eller skada om paketet har behandlats och levererats i enlighet med avsändarens instruktioner. I övrigt gäller Brings allmänna tjänstevilkår om kunden eller kundens kund kan dokumentera att förlust eller skada har uppstått under Brings hantering.

    Flex Delivery

     

    Danmark

    Norge

    Sverige

    Business Parcel

    Ja

    Nej

    Ja

    Business Parcel Bulk

    Ja

    Ja

    Ja

    PickUp Parcel

    Ja

    Nej

    Ja

    PickUp Parcel Bulk

    Ja

    Nej

    Ja

    Home Delivery Parcel

    Nej

    Ja

    Nej

    Express Nordic 09:00

    Nej

    Ja

    Nej

    Business Pallet

    Ja

    Nej

    Ja

  • Avisering - eAdvising

    Denna tilläggstjänst ger dig möjlighet att via sms och/eller e-mail meddela dina mottagare att paket är på väg samt datum och plats för leverans. Meddelandet innebär att mottagaren snabbare får information om att paketet är levererat till servicekontoret och därmed kan mottagaren hämta sin försändelse utan fördröjning. I de fall då paketet levereras till mottagens dörr, anger meddelandet när leverans kommer att ske till mottagarens adress. Mottagarna kan därmed lättare planera sina aktiviteter i samband med leveransen.

    Du beställer tjänsten enkelt när genom att välja tilläggstjänsten i Mybring eller annat edi-stött TA-system. Genom att du anger mottagarens mobilnummer och/eller e-mail, skickar vi ett sms/e-mail istället för en traditionell brevavisering.

    För paket och pall till företag skickas meddelandet den dag då paketet har ankommit till terminalen och ska köras ut.

    eAdvising är en tilläggstjänst för våra lösningar:

    •Business Parcel, DK & NO
    •Business Parcel Bulk, DK & NO
    •Business Pallet, DK
    •Express Nordic 09:00 Bulk NO
    •PickUp Parcel, FI, DK, NO & SE
    •PickUp Parcel Bulk, DK, SE, NO & FI
    •Home Delivery Parcel SE, NO & FI

  • Tull

    När du använder den här tjänsten så skickar du informationen i din handelsfaktura i en fil när försändelsen blir hämtad hos dig. EDI-filen skickas vidare till Norge så att varorna kan förtullas så fort de ankommer till Oslo. Därifrån skickas de sedan snabbt ut till dina mottagare, oavsett var de befinner sig i Norge.

    För att kunna använda tjänsten krävs att du skickar förtullningsinformationen via EDI. Du måste använda ett av de filformat för EDI-överföring som Bring Parcels erbjuder. Tjänsten är mest kostnadseffektiv för dig som skickar fler än 50 varugrupper per försändelse. Papperskopior av handelsfakturan eller annan nödvändig tulldokumentation måste alltid bifogas den fysiska försändelsen. Vid avvikelser från de riktlinjer som avtalats, tillkommer avvikelsekostnader enligt avtal. För ytterligare information om tjänsten Customs Clearance Information via EDI, kontakta din säljare.

  • Retur- Ad Hoc Pickup

    Ad Hoc Pickup är en tilläggstjänst som kan användas av dina kunder utan ett avtal om fast upphämtning eller när de saknar en returetikett till sina returförsändelse.

    Din returförsändelse hämtas redan dagen efter beställning av upphämtning om beställningen läggs innan kl. 13.00. Ad Hoc Pickup är en tilläggstjänst som kan användas av dina norska, svenska, danska och finska kunder för retur inom Norden (exkl. Island).

    Tilläggstjänsten Ad Hoc Pickup har ett fast pris och kan kombineras med produkterna:
    •Business Parcel Return
    •Business Parcel Bulk Return
    •Business Pallet Return

    Tala med din säljkontakt, så får du Ad Hoc Pickup i ditt avtal och närmare instruktioner.

    Instruktioner om hur man snabbt och enkelt bokar en Ad Hoc Pickup kan bifogas dina försändelser eller skickas separat till dina mottagare.

  • Cash On Delivery

    Varje land har olika regler, läs därför igenom informationen nedan och se vad som gäller för märkning av paketen för det land du ska skicka paket till.

    Tilläggstjänsten Cash On Delivery kan kombineras med

    • Business Parcel till Färöarna och Grönland
    • Business Parcel Bulk till Finland, Norge, Island och Färöarna
    • PickUp Parcel till Färöarna, Grönland och inrikes Sverige
    • PickUp Parcel Bulk till Finland, Norge, Sverige, Färöarna, Island
    • PickUp Parcel Budget till Färöarna och Grönland.

    När du använder Cash On Delivery som tilläggstjänst, ska du välja COD i det system som du använder för att skriva ut dina transportetiketter och EDI så att det anges på transportetiketten att paketet ska levereras med Cash On Delivery. Transportetiketten ska innehållda COD-trekant, COD-belopp, ditt bankkontonummer och ev. betalningsreferens.

    Till Island ska ett inbetalningskort fyllas i som läggs i en plastficka och som fästs på paketet. Till övriga länder krävs inget inbetalningskort för paketet.

    Om paketet levereras ut utan att COD-beloppet har krävts in, står Bring Parcels AB ansvarig för hela COD-beloppet, förutsatt att paketet har märkts enligt gällande regler och att EDI-filen är överförd vid försändelsestidpunkten med relevant information.

    Vid behov har du möjlighet att, mot en avgift, ändra eller stryka felaktiga COD-belopp. Förutsättningen är att paketet ännu inte har levererats till mottagaren. Fyll i vår blankett och skicka till kundservice så hjälper vi dig.

    Viktigt att tänka på när du skickar dina paket med COD

    Varje land har olika regler, läs därför igenom informationen nedan och se vad som gäller för märkning av paketen för det land du ska skicka paket till.

    Så här märker du dina COD paket (PDF)

    Bankkonto (COD-account) med OCR

    Konto med OCR betyder, att du som betalningsmottagare får automatisk avräkning från din bank med information om vilka av dina kunder som har inbetalat COD-belopp. Informationen innehåller alltid en COD-referens som visar vilken kund som har inbetalat COD-beloppet till dig. COD-referensen består av ett antal siffror, där den sista siffran är en kontrollsiffra. Informationen om uträkningen av kontrollsiffran får du av din bank.

    Bankkonto (COD-account) utan OCR

    Konto utan OCR innebär att du som betalningsmottagare inte får automatisk avräkning från din bank. Du får istället en kopia av inbetalningskortet där du ser vilket COD-belopp som är inbetalt. Om du också vill ha en COD-referens har du möjlighet att använda dig av ett fritextfält. Ett exempel på fritext är fakturanummer.

    Kreditornummer

    Kreditornumret består av åtta siffror, och används bara när du skickar COD-paket till Färöarna och Grönland. Ge alltid besked till din kontaktperson i Bring om detta nummer, då det skal tryckas på inbetalningskortet.