Så beräknar vi ditt klimatavtryck

Så beräknar vi ditt klimatavtryck

Här kan du se hur vi beräknar utsläppen i våra miljörapporter.

En illustration av en bärbar dator som har paket och löv flygande framför skärmen.

Beräkningsstandard

Vår utsläppsmodell grundar sig på principerna från ISO 14083:2023.

ISO 14083:2023 är en internationell standard som lanserades i 2023. Standarden riktar sig till transportsektorn och ger vägledning för metodik och rapportering av växthusgasutsläpp.

Standarden är byggd på existerande standarderna EN16258 och GLEC med syfte att skapa en ny internationell standard för utsläppsrapportering. Detta för att skapa förutsättningar för enhetlighet i beräkningsmetodik.

Enligt ISO14083:2023 ska utsläpp för hela transportkedjan inkluderas, både från transporter och terminalverksamhet. Utsläppen för en sändning beräknas separat per transportkedjeelement (TCE). Ett transportkedjeelement (TCE) kan antingen vara TOC (Transport Operation Chain – väg, tåg, flyg, båt) eller HOC (Hub Operational Chain).

En bild som visar hur transportkedjan ser ut, mellan transport operation chain och hub operational chain.

Standarden förespråkar att primärdata används, men vid de tillfällen det inte är tillgängligt kan sekundärdata (modellerad eller default data) användas.

Beräkningsmetodik och resultat

Nya beräkningslogiken hos Posten Bring implementerades under slutet av 2025 och fick tillbakavarande kraft för hela året. Den nya beräkningsmetodiken skiljer sig från tidigare och därför är utsläppen inte jämförbara med tidigare år.

  • Utsläppen beräknas för var sändning baserat på hur de som standard skickas i vårt nätverk.
  • Utsläppen beräknas per transportkedjeelement, TCE. För 2025 har vi inte inkluderat terminalverksamhet, HOC.
  • Allokeringen av transporten till varje enskild sändning baseras primärt på sändningens transportarbete (faktiska vikt och transporterad distans).
  • Distansen som används i beräkningen är Shortest Feasible Distance (SFD).
  • Utsläppen i rapporten redovisas som CO2-ekvivalenter (CO2e) och inkluderar både direkta och indirekta utsläpp.
Illustration av en lastbil och ett containertåg på vägen

Emissionsfaktorer

Emissionsfaktorerna som används för kundrapporteringen är samma som används för Posten Brings årsrapportering där vår huvudsakliga källa för dessa faktorer är Defra.  

Dessa faktorer är så kallade Well-to-Wheel-faktorer (WTW), vilket betyder att samtliga utsläpp som uppstår i hela bränslets livscykel inkluderas vid beräkning.

Anpassning av faktorerna görs för diesel för att få rätt bioinblandning för respektive land, enligt den beräkningsformel som Defra tillhandahåller.

Emissionsfaktorer för el fås genom att kombinera landspecifika faktorer för el (lokationsbaserad) från IEA och AIB.

Faktorerna uppdateras årligen.

Exempel på beräkning av en sändning

En sändning ska skickas från kundens lager i Oslo till mottagare i Trondheim.  

First mile till första terminalen i Oslo. Detta beräknas genom distans från kund till vår terminal * sändningens vikt * emissionsfaktor.

Linjetrafiken går mellan Oslo – Trondheim. Mellan dessa två terminaler används både tåg (el) och lastbil (diesel och biogas), som ger oss en fördelningsnyckel på sträckan. Den fördelningsnyckeln * emissionsfaktor * sträckan från Oslo till Trondheim * sändningens vikt = sändningens utsläpp från linjetrafik

Last mile från terminalen i Trondheim ut till mottagare. Detta beräknas genom distans från vår slutliga terminal till mottagare * sändningens vikt * emissionsfaktor.

Totala utsläppen aggregeras för samtliga trafiksteg och redovisas för sändningen.

Kontinuerliga förbättringar

Vi arbetar kontinuerligt för att förbättra våra kundrapporter genom att:

  • Förbättra metodik och säkerställa att den är i linje med de senaste standarderna och best praxis.
  • Öka mängden primärdata i beräkningen för att spegla produktionen i så stor grad som möjligt på sändningsnivå.
  • Årlig justering av emissionsfaktorer och produktionsspecifik data.
Illustration av lastbillossning

Vill du veta mer?

Som kund hos Bring kan du hämta ut miljörapporter för dina sändningar via Mybring. Rapporterna ger dig en överblick av utsläppen för sändningar inom de nordiska länderna för paket, pall, hemleverans och styckegods.