Nytt från Bring under 2020

Nytt från Bring under 2020

Även fast 2020 på många sätt var ett var ett omvälvande år så var det även ett år där vi lyckades att lansera mycket nytt som ger mervärde till våra kunder i hela Norden.

Bring El-sykkel
Publicerad 02.03.2021 Senast uppdaterad 08.02.2024

Fler fossilfria och utsläppsfria leveranser

Som en del av vår koncerns satsning på att bli helt fossilfria senast år 2025, gjordes under 2020 en omställning av drivmedel och fordon för både våra bud-, hem- och paketleveranser.

Dessa leveranser i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping gick under året över till att köras på HVO, biogas, el eller med cykel. Detta är ett stort steg i rätt riktning för att nå våra miljömål, och bidrar till att skapa en bättre miljö i storstäderna.

Grönare och flexiblare hemleveranser

Under 2020 lanserade vi en ännu bättre och mer hållbar hemleveranstjänst av paket. Med denna tjänst kan mottagarna välja när de vill ha sin leverans och de kan följa den i realtid via vårt uppdaterade digitala gränssnitt. Därmed kan de planlägga sin vardag bättre och slippa sitta hemma och vänta i flera timmar på sin leverans. De kan även, tack vare våra tilläggstjänster, göra ändringar under leveransens gång. Så som att välja ett mer precist tidsfönster och leveransplats.

Kvinnlig Bringanställd bär ett paket

Denna tjänst var efterfrågad av både nätbutikerna och mottagarna. Den har användarnas behov i fokus och tar bort eventuella friktioner som kan uppstå under kundresan. Vår hemleveranstjänst har blivit en succé i Sverige och vi levererar idag fossilfria hemleveranser i 345 orter i Sverige, däribland Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping. Tjänsten har nyligen rullats ut i Danmark och Norge också.

Läs mer om vår hemleveranstjänst

Ett ombudsnätverk med full täckning i hela Norden

Under våren 2020 lanserade vi vårt egna ombudsnätverk i Sverige, vilket innebär att vi finns där mottagarna bor, befinner sig och passerar dagligen. Med detta har vi nu en totaltäckning i hela Sverige och Norden för paketutlämning via våra 7500 utlämningsställen. Genom vårt ombudsnätverk kan vi erbjuda mottagarna den totala flexibiliteten som de efterfrågar för sina leveranser. De ska kunna välja hur och när de passar dem bäst att motta sitt paket, och inte minst på ett hållbart sätt. Vi kör alla våra paketleveranser fossil- eller utsläppsfritt från terminalerna i Stockholm, Malmö, Göteborg och Linköping.

En kvinna med ett paket vid ett Bringombud

Vi kan även erbjuda omdirigering av en ombudsleverans till en hemleverans i Sverige, vilket vi är ensamma om på den svenska marknaden. Detta underlättar för mottagarna om deras planer ändras och de inte kan hämta sitt paket hos ombudet.

Läs mer om vårt ombudsnätverk

Pakeboxar

Paketboxar, eller paketautomater, blev lanserat tidigt under 2020 i Norge och blev snabbt en stor succé. Den stora ökningen av e-handeln gav en bra drivkraft för utrullningen. Paketboxar är ett enkelt, smart och hållbart leveransalternativ. Under 2021 ska vi placera ut 3000 nya paketboxar på cirka 1000 platser i Norge, och kommer därmed att nå en målstolpe på 4000 paketboxar i hela Norden.

Paketautomater i Norge
Smart och effektivt med paketboxar!

Läs mer om paketboxar i Norge

Många fler elfordon

Vår koncerns miljömål är ambitiösa - senast år 2025 ska vi bara använda förnybara energikällor i våra fordon och fastigheter, och vi är redan på god väg. Idag har vi en av Nordens största elektriska fordonsparker och under 2020 köpte vi in fler nya elfordon.

Bland annat har vi utökat vår elektriska fordonsflotta med två lastbilar i Norge, en distributionslastbil från FUSO och en tung lastbil från MAN, som hittills är de största i vår elektriska fordonsflotta. 

I Sverige har vi också förstärkt våra fossilfria leveranser ytterligare genom att vi har gått in som delägare i det svenska cleantech-företaget Inzile. PRO4 är helt eldrivna lastbilar och totalt har vi nu 5 stycken av dessa i Stockholm.

En ellastbil från Inzile med Bring-profilering som kör på Stockholms gator
Ellastbil från Inzile

Läs mer om våra miljömål

Kontaktfri signering som lösning på smittorisken

Coronapandemin kom med många utmaningar som innebar att vi snabbt behövde ställa om och säkra upp att våra leveranser kunde utföras på ett tryggt och säkert sätt för både mottagare och chaufförer. På mindre än en vecka utvecklade och lanserade vi en ny teknisk lösning som reducerar smittorisken genom att mottagarna kan signera för leveransen på sin egen telefon.

Den nya lösningen reducerade den oro som både chaufförerna och mottagarna kan uppleva vid leveranserna under pandemin. Nu behöver de inte längre komma i närkontakt med varandra, vilket skapar mycket tryggare leveranser. Signeringslösningen blev utrullad till alla Brings chaufförer i hela Norden.

Läs mer om vår kontaktfria signeringslösning

Ny funktion som reducerar risken för trängsel

Till följd av coronapandemin insåg vi att vi även behöver underlätta vid hämtningen av paket hos ombuden. På väldigt kort tid utvecklade och implementerade vi därför en ny funktion i vår spårningslösning där mottagarna kan se när det är minst trängsel hos ombuden.

Funktion i Brings spårningslösning som visar populära upphämtningstider hos ett ombud

För att reducera risken för smitta är det viktigt att hålla avstånd och undvika trängsel, och genom denna nya funktion kan mottagarna hämta sina paket under tryggare förhållanden.

Läs mer om vår nya funktion i spårningslösningen

Den lokala marknadsplatsen AMOI blev lanserad

AMOI specialiserar sig på snabba leveranser från små delikatessbutiker och har varit en stor succé i Oslo. Under hösten 2020 blev AMOI även lanserad i Stockholm och via hemsidan kan man beställa och samhandla delikatesser i form av kött, fisk, ost, choklad, te och annat från stadens bästa delikatessbutiker. Bring hämtar och samlar in varorna och levererar allt samtidigt till mottagaren.

Delikatessbutiken Köttkompaniet i Stockholm
AMOI i Stockholm

Med AMOI görs vardagen enklare för både konsumenter och företag, samtidigt som vi stärker våra partners lokala konkurrenskraft. Enkelhet, användarfokus, hållbarhet och stadsutveckling i ett och samma paket.

Läs mer om AMOI i Sverige

Ny etikettfri frakt- och returlösning för e-handlarna i Danmark

Varför ska du hålla på att handskas med etiketter när du ska skicka ett paket? I Danmark har vi gjort det möjligt att slippa utskriften av en fraktetikett - kunderna kan istället med ett klick beställa en paketkod som de skriver på paketet.

Person skriver en paketkod på ett paket

Detta har fått ett positivt mottagande från både nätbutiker och privatpersoner. För nätbutikerna är en etikettfri lösning också en stor vinst för deras returhantering. Det sparar dem och miljön tonvis med papper. Paketkoden beställs via API eller vår självbetjäningstjänst Mybring.

Läs mer om etikettfri frakt och retur

Det innovativa lagerkonceptet Wanda

Det norska startup-företaget Wanda har lanserat en helt ny typ av lagerlösning för företag och privatpersoner. Via en hemsida och app kan användarna beställa lagring, inkluderat hämtning och leverans till dörren, av allt från möbler och vitvaror till kläder och utrustning som man önskar att lagra under en kortare eller längre period. Bring har investerat i bolaget, i tillägg till att vi är deras transportpartner. Investeringen i Wanda är vår koncerns första venturesatsning.

Detta är Wanda – det smarta lagret

Dela artikel