Hemleverans för e-handeln – leveranser på kundernas villkor

Hemleverans för e-handeln – leveranser på kundernas villkor

Många fortsätter att jobba hemifrån och anpassa sina liv efter en hybrid arbetsvardag, vilket i sin tur gör flexibilitet och valfrihet av paketleveranser till viktiga aspekter för nätkunderna. Här kan du läsa mer om varför hemleveranserna i din webbutik är en av de största konkurrensfördelarna och hur du kan undvika vanliga misstag kopplade till hemleveranser.

Ett Bringbud levererar ett paket till dörren hos en kvinna som signerar för leveransen på en telefon

Bekvämt leveransalternativ för dina kunder

Ett av de mest populära leveransalternativen för kunder inom e-handeln är hemleverans. Populariteten tog extra fart under pandemin, men har sedan fortsatt att ligga i topp för många nätkunder. Med hemleverans får kunder sina paket levererade hela vägen hem – ett bekvämt och flexibelt leveransalternativ som oftast erbjuder både valmöjligheter av leveransplats och dag, samt spårbarhet och säker leveransprocess.

Med andra ord, om din webbutik i dagsläget inte erbjuder hemleveranser är risken att nätkunderna väljer en konkurrent som gör det. För dig som vill erbjuda hemleveranser eller söker argument för varför det borde vara ett alternativ för dina nätkunder, har vi samlat de främsta fördelarna med, och hur du kan undvika felaktigheter kopplade till, hemleveranser.

Fördelar med att erbjuda hemleverans i webbutiken 

  • Bekvämlighet toppar allt!

För nätkunder är det viktigaste att leveransen är bekväm och passar deras livspussel. Om du därför kan erbjuda nätkunder hemleverans har du kommit en bra bit på vägen. Att visa leveransalternativet i checkouten eller kassan, tillsammans med tydlig information om när leveransen sker, har stor inverkan på både antalet genomförda köp.

  • Tillgänglighet och snabba leveranser.

Nätkunder väljer ofta hemleverans på grund av att de inte vill ta en omväg (eller en extra resa) förbi butiken eller förhålla sig till begränsade öppettider. Därför behöver dina hemleveranser motsvara förväntningarna genom att vara både tillgängliga och snabba, så att nätkunder drar nytta av hela köpet – från lagd beställning, till levererat paket.

  • Besvara kundernas frågor tydligt.

Kunder som handlar online har vanligtvis tre frågor om sin hemleverans – hur mycket kostar leveransen, när får jag mitt paket och hur får jag mitt paket? Genom att tidigt och tydligt besvara dessa frågor kan du förbättra kundupplevelsen, samtidigt som det blir enklare för kunden att ta köpbeslut.

Om du kan erbjuda många olika leveransalternativ i din webbutik, däribland en effektiv och pålitlig hemleverans, kommer du att ligga steget före dina konkurrenter. Och kom ihåg – om leveranserna dessutom har klimatet i åtanke, till exempel med fordon som framförs med fossilfria bränslen och av chaufförer som har bra arbetsvillkor, blir det ytterligare jackpot. 

Tips för att undvika felaktigheter vid hemleverans 

Det är viktigt att villkoren och processen för dina hemleveranser är tydligt beskrivna, med uppdaterad och rätt information. Det hjälper dig att förväntningsstyra dina nätkunder och minimera risken för eventuell irritation och problematik vid en hemleverans.

Det här gäller för all typ av information – från returpolicy till leveransdetaljer. Här delar vi med oss av några vanliga misstag som är enkla att undvika gällande hemleverans i din webbutik

1. Ingen information om när paketet levereras 

De allra flesta nätkunder anser det vara mycket irriterande om ett paket helt plötsligt har blivit levererat, utan att de är hemma eller har möjlighet att ta emot paketet. Därför är information om när ett paket levereras något av det viktigaste du kan ge en kund. Med hjälp av en leveranspartner kan du till exempel erbjuda nätkunder både spårningslänkar för paket och notiser eller SMS med vilken dag och när ett paket förväntas att bli levererat.

2. Ingen information om var paketet levereras

Webbutiker som erbjuder hemleverans presenterar inte alltid information om var chauffören kommer leverera, eller har levererat, ett paket. Om en kund till exempel väntar på ett stort eller tungt paket kan det vara avgörande att få veta om paketet kan bäras in på egen hand, eller om paketet lämnas vid ingången. Den här informationen är också viktig att veta beroende på innehållets ömtålighet. 

3. Begränsade valmöjligheter vid hemleveransen

Att kunna erbjuda tilläggstjänster i samband med hemleveranser ökar chansen för att nätkunder ska välja din webbutik. Dessa tilläggstjänster kan vara till exempel inbärning, installation samt ta med emballage vid leverans av tyngre paket, eller leverans utan kvittens. Den här typen av tilläggstjänster gör att nätkunderna själva kan behovsanpassa sina leveranser.

4. Bristfällig användarvänlighet i kassan 

Se till att din webbutik optimerar kassan eller checkouten. Alla leveransalternativ bör presenteras på ett tydligt, attraktivt och smidigt sätt. Kunderna ska enkelt kunna navigera sig genom köpet med så få formulär eller fält som möjligt. Detta kommer att leda till en ökad konverteringsgrad och köpfrekvens. Samma sak gäller eventuellt dolda avgifter eller tilläggskostnader för hemleveranser, vilket kan göra att kunder överger sina kundvagnar.  

Stärk din e-handel – erbjud heltäckande leveranser i kassan

Om du vill driva en framgångsrik webbutik innebär det mycket mer än bara att erbjuda fantastiska produkter och konkurrenskraftiga priser. En nyckelfaktor för att säkerställa kundnöjdhet och lojalitet är att ha en effektiv och pålitlig leveranslösning.

Att ha en helhetslösning för leveranser i din webbutik visar att du sätter kundernas behov högt upp på prioriteringslistan. Om en kund till exempel har beställt en hemleverans men inte var hemma vid leveranstillfället, innebär det att paketet levereras till närmaste paketombud. Det här kommer i sin tur att påverka ditt varumärkes anseende, då tillit och smidighet hos nätkunder idag är a och o med tanke på konkurrensen online.

Dela artikel