Paketbox för e-handeln – ett smidigt och kundanpassat leveransalternativ

Paketbox för e-handeln – ett smidigt och kundanpassat leveransalternativ

Antalet nätkunder som föredrar paketboxar för leveranser och returer ökar konstant. Idag är leveransalternativet så pass fördelaktigt, och vanligt förekommande, att kunder i stort sett förutsätter att paketbox finns att välja i kassan eller checkouten när de handlar online. Upptäck alla konkurrenskraftiga fördelar med att erbjuda paketbox i din webbutik.

En man står med en mobil i handen framför en Bring paketbox

Vad är en paketbox? 

Paketboxar var en relativt banbrytande lösning när det lanserades som leveransalternativ. Vissa ifrågasatte säkerheten och funktionen, men idag har motsatsen bevisats. Att få paket levererat, eller göra en retur, via en paketbox är nu så pass förmånligt och välfungerande att nätkunder rentav förväntar sig att alternativet finns i kassan eller checkouten.

Inom e-handeln är smidiga, pålitliga och flexibla leveranser ytterst viktigt för både kundupplevelsen och konkurrenskraften. Efterfrågan att få paket levererat via paketbox ökar kontinuerligt i Sverige och för dig som e-handlare finns det många stora fördelar med att erbjuda alternativet till dina kunder.

Med paketboxar ökar tillgängligheten genom att det blir enklare för mottagare att hämta sina paket oavsett tid på dygnet, i anslutning till där de bor eller rör sig. Boxarna skapar dessutom mer kapacitet för att hantera större volymer och fler ordrar under Black Friday och jul.

Hur fungerar en paketbox?

Att erbjuda leverans och retur via paketbox, paketskåp eller postskåp är pricken över i:et för en modern webbutik. Om du erbjuder alternativet visar det att du både tar hänsyn till kunders behov av flexibilitet och att din webbutik ligger i framkant med innovativa lösningar. Paketboxar är särskilt lämpade för leveranser av till exempel kläder, skor, läkemedel, kosmetika eller småelektronik. Dvs. paket som inte tar så stor plats och inte behöver hemleverans eller leverans till ett paketombud.

Alla paketboxar, paketskåp och postskåp har ungefär samma funktion och är ofta byggda på samma sätt, oavsett vilken leverantör som äger eller ansvarar för skåpen. Våra paketboxar består av fack med luckor i olika storlekar. Boxarna är byggda för att kunna placeras både inomhus och utomhus, och de behöver varken el, Wi-Fi eller annan internetuppkoppling. De drivs av batterier med lång livslängd, vilket gör att de kan stå länge, är relativt underhållsfria och platsoberoende. Boxarna är dessutom utrustade med teknik som gör att de kan kommunicera med leverantörer och kunder via appar och Bluetooth. 

En kvinna står med en cykel framför en Bring paketbox och har öppnat en lucka med telefonen

Så fungerar leverans och retur via våra paketboxar

Leverans via paketbox:

  1. En kund gör ett köp i din webbutik och väljer paketbox i kassan/checkouten
  2. Paketet levereras till vald paketbox tillsammans med andra paket 
  3. Kunden meddelas att paket har anlänt och kan hämta ut paket oavsett tidpunkt
  4. Paketboxen låses upp via vår app och paketet hämtas ut

Retur via paketbox:

  1. Kunden bokar retur via webbutiken där varan eller produkten köptes 
  2. Kunden mottar och klistrar på en returetikett på paketet 
  3. Via vår app reserverar kunden sedan en lucka i paketboxen där paketet placeras
  4. Chauffören plockar upp returen och returnerar paketet till webbutiken

Fördelar med att erbjuda paketbox i din webbutik

Ökad flexibilitet och bekvämlighet

Konsumentundersökningar inom e-handel, gjorda av Bring Research, visar att flexibla, självbetjänade leveranser är populära alternativ för nätkunder. Genom att erbjuda dina kunder möjligheten till leverans via paketbox kan de själva bestämma när de vill hämta eller returnera sina paket, utan att behöva anpassa sig till öppettider, stå i kö eller vara hemma och vänta på en leveranstid. Paketboxar gör dessutom att du kan leverera paket till fler platser och områden, till exempel nära kundens hem, kontor eller sommarställe.

Minskad miljöpåverkan 

Inom e-handeln idag är det tydligt att kunder inte bara har koll på vad de köper, varornas ursprung eller produktionskedjan. Enligt trendforskare och e-handelsexperter kommer ”The Last Mile", själva leveransen av produkt eller beställning, får betydligt mer fokus i framtiden.

Med hjälp av paketboxar kan du bidra till en minskad miljöpåverkan genom att minimera antalet körsträckor och CO2-utsläpp. Enligt en rapport från Trafikanalys är det till stor del hur kunderna hämtar sina paket från ett paketskåp som avgör vilken klimatpåverkan leveransen har. Här har leveranser till paketboxar visat sig ha mindre miljöpåverkan, då fler paket levereras till samma ställe och fler kunder väljer att hämta sina paket med cykel eller till fots.

Säkra leveranser

Paketbox är ett säkert leveransalternativ. Boxarna är byggda med material som kräver expertis och speciella verktyg för att bryta sig in i. För att kunna öppna luckorna på rätt sätt krävs Mobilt BankID, vilket likställer paketboxar med andra leveransalternativ. Risken för stulna paket eller inbrott minskar också på grund av att paketboxarna ofta står i områden med bostäder eller på offentliga platser med många personer i rörelse.

Effektiviserad supply-chain

Med paketboxar i din webbutik kan du effektivisera verksamheten, då paketen i boxarna (i genomsnitt) hämtas ut inom ett till två dygn. Det beror troligtvis på att du i allt större utsträckning kan erbjuda dina kunder en plats för leverans som passar deras livspussel.

Det innebär också att du kan göra kostnadsbesparingar via mer effektiva leveranser, då bud och chaufförer kan hantera flera paket och ordrar samtidigt, vilket inte stör arbetsflödet eller processen, samt att paket snabbare kan säljas igen vid en retur.

För dig som e-handlare skulle det här kunna innebära att du kan erbjuda en mer konkurrenskraftig prissättning, till exempel som en förmån för återkommande kunder eller öppningserbjudanden – eller varför inte en generell prissänkning?

En Bring chaufför stoppar in ett paket i en Bring paketbox

Förmånliga helhetslösningar för leveranser inom e-handeln

Om du som e-handlare eftersträvar en förbättrad kundupplevelse, och vill ligga steget före dina konkurrenter, är det en stor fördel om leveransalternativet paketbox ingår i en mer heltäckande lösning. Det gör att dina kunder kan vara helt säkra på att deras paket levereras till ett ombud eller hem till sig, om till exempel alla fack i paketboxen skulle vara fulla.

Att ha en helhetslösning för leveranser i din webbutik visar att du sätter kundernas behov högt upp på prioriteringslistan. Det här kommer i sin tur att påverka ditt varumärkes anseende då tillit och förtroende hos nätkunder idag är a och o med tanke på konkurrensen online. 

Dela artikel