Sanktioner som införs med anledning av kriget i Ukraina
Rysslands krig mot Ukraina pågår. Den nuvarande situationen påverkar tullhanteringen, bland annat med ett antal export- och importförbud. Vi rekommenderar våra kunder som handlar med Ryssland, Vitryssland (Belarus) och vissa områden i Ukraina, att använda följande kanaler för att få den senaste uppdaterade informationen om vad som gäller vid varje given tidpunkt.
Norge: Import og eksportrestriksjoner mot Russland - Tolletaten
Om tull
Professionell hjälp för hantering av tull ingår i flera av våra tjänster, där vi hjälper dig med effektiv hantering av tidskrävande pappersarbete och anpassar tullhanteringen efter just dina behov. I de fall du själv behöver ha kontroll på vilka dokument du behöver hittar du användbar information nedan.
Vi behöver informationen för att kunna genomföra en korrekt export- och importklarering (vid införtullning) i mottagarlandet utanför EU och Åland. Det är viktigt att dokumentationen är korrekt och fullständig eftersom tullmyndigheternas klassificering av varorna och fastställandet av moms och eventuella tull- och importavgifter baseras på informationen från dokumentationen. Observera att du som avsändare alltid ansvarar för att bifoga rätt tulldokument. Var noggrann med att fylla i alla nödvändiga fält i de olika dokumenten, saknas uppgifter kan dina varor bli försenade.
Som avsändare är det viktigt att kontrollera att ni har ansökt om EORI-nummer för att undvika förseningar i tullen. Det är viktigt att ha skaffat EORI-numret före ditt gods lastas, eftersom ert gods annars kan bli stående. Detta ansöker du om på svenska tullverkets hemsida.
Lägg tulldokumenten i en plastficka som fästs synligt på din försändelse. Skriv på engelska om försändelsen ska till andra länder än Norge och Åland.
Kom igång med tull
För att förtullningen ska gå snabbt och effektivt måste du veta lite om vilka regler som gäller och vilken tulldokumentation som krävs.
Tulltjänster
Mottagarbetalda tulltjänster
För paketförsändelser från länder utanför EU som betalas av mottagare så hittar du prislista här.
Momsberäkning vid transport till Norge
Om ditt företag har många transporter till Norge kan du förenkla momsberäkningen med en prenumeration på internetportalen Bring E-Doc. Här får du tillgång till alla dina tulldeklarationer inklusive bilagor, automatisk momsberäkning samt tillgång till tilläggsmoduler för interna analyser. Du kan samla alla dina transporter till Norge i portalen, även om de utförs av olika transportörer.
Tips & inspiration
Fler tips och råd om förtullning
Fler tips och råd om förtullning
Transportdokument
Beroende på vilken vara du skickar skall olika former av dokument bifogas. Vad du ska bifoga samt vad detta ska innehålla hittar du nedan.
Gods
- Transportetikett
- Något av Handelsfaktura/Commercial Invoice eller Proformafaktura i två exemplar
- CMR fraktsedel
- Samlingsfaktura endast vid bulksändningar
Paket (varor under 35 kg)
- Transportetikett
- Något av Handelsfaktura/Commercial Invoice eller Proformafaktura i två exemplar
- CMR fraktsedel
Tempererat
Vid export av tempererade varor som kräver tull, sköter vi detta för er om inget annat har blivit överenskommet. Behöver du råd och hjälp ska du i första hand kontakta er ansvariga säljare eller ta kontakt med oss på ett av nedan kontaktnummer.
- Gällande trafik till/från Norge: international.gbg.se@bring.com eller 031-64 30 60.
- Övriga länder: spedition.staffanstorp@bring.com eller 046-690 92 90.
Handelsfaktura/Commercial Invoice eller Proforma Invoice
En vara som skall transporteras utanför EU skall alltid ha en beteckning över innehållet och därmed ha en faktura bifogad. Vilken av handelsfaktura/commercial invoice eller proformafaktura som skall bifogas kan förenklat förklaras på följande sätt:
Handelsfaktura
En betalningsfaktura som bifogas med varan, d.v.s. en faktura som innehåller betalningsuppgifter för er mottagare.
Ladda ned exempel på handelsfaktura
Commercial Invoice
I vissa fall kanske inte fakturan skall bifogas till er kund på själva varan, varpå en Commercial Invoice bifogas istället. På denna anges det vad godset är värt för att detta skall kunna förtullas.
Proformafaktura
Kan användas för leveranser som man inte betalar eller tar betalt för t.ex.:
- Ersättnings- och garantivaror
- Prover, reklamföremål
- Gåvor
- Returvaror
- Reklamtrycksaker
I proforman ska det stå: ”No charge. Value for customs purposes only”.
Ladda ned exempel på proformafaktura
Oavsett vilken av ovan du använder skall alltid nedan information finnas:
- Order- eller referensnummer.
- Säljare, köpare/mottagare namn samt adress till båda.
- Dag då fakturan utfärdades samt fakturanummer.
- EORI-nummer, säljarens EORI-nummer och köparens VAT-nummer.
- Leverans- och betalningsvillkor.
- Antal kolli, vikt (brutto/netto). Observera att vissa varor kräver att du anger andra enheter än vikt. Ex. liter för fruktjuice eller längd för mattor. Information kring vilka varor detta gäller hittar du på tullverket.se.
- Antal samt noggrann beskrivning av innehållet och vikt per tariffnummer.
- Tulltariffnummer inklusive eventuella Y koder (Samtliga varusorter har ett respektive tulltariffnummer samt eventuellt en Y kod)
- Ursprungsland, värde och totalt värde i valutatyp.
- Eventuella rabatter så som fakturadeklaration ( – deklaration som deklarerar att godset är av europeiskt ursprung, se ytterligare information nedan).
- Ort och datum samt underskrift..
Kommersiell varulista
För att effektivisera och underlätta förtullningen och ge ett bättre fortulningspris, krävs en kommersiell varulista. På varulistan ska lika tariffnummer med samma ursprungsland slås ihop på en rad. Även vikt och värde ska slås samman på raden.
Ex. om ni sänder 20 par skor tillverkade i samma ursprungsland med samma tariffnummer som är uppfört på flera rader i en handelsfaktura– då kan dessa slås ihop på en rad på varulistan.
Den kommersielle varulistan ska stämma överens med handelsfakturan när det avser den varubeskrivning, tulltariffnummer, ursprungsland, värde, vikt och totalsumma.
Transportetikett
Detta är adresskortet. Nedan har vi specificerat vilken information som skall finnas på transportetiketten. Kom ihåg att för försändelser till länder utanför EU måste alla fält om innehåll, värde och antal bifogade fakturor/tulldokument fyllas i.
- Avsändarens och mottagarens namn, adress, telefon och faxnummer
- Anledning till export (gäller ej för handelsvaror)
- Noggrann beskrivning av innehållet, inklusive antal
- Antal bifogade fakturor/tulldokument
- Vikt och ursprungsland
- Innehållets värde (kan ej sättas till 0 kronor)
- Hur du som avsändare vill att paketet ska hanteras om det inte kan levereras
- Datum och underskrift
CMR-fraktsedel
En CMR-fraktsedel är en internationell fraktsedel, vilket är specifikt per kund. För några av våra affärsområden plockar vi ut dessa CMR-fraktsedlar åt er när ni beställer frakt från oss. I fraktsedeln uppges bland annat: avsändare, mottagare, kolli, vikt, skrymme, avsändningsort, ankomstort m.m.. Att fylla i CMR-fraktsedeln hjälper vi er med när ni bokar transporten, om ni inte önskar något annat.
Behöver du själv fylla i en CMR-fraktsedel för din produkt så skall följande fält fyllas i. Observera att du aldrig kan blanda olika länder på samma CMR-fraktsedel.
- Avsändarens och mottagarens namn och adress (för BulkSplit anges: avsändare, mottagande terminal och ombudets namn och adress)
- Antal lastbärare/pallar
- Antal bifogade tulldokument
- Specifikation av tjänst
- Paket/pallar
- Antal lastbärare per tjänst (D.v.s. skickar du en försändelser med flera olika tjänster ska du uppge antalet lastbärare för varje specifik tjänst, ex. 2 lastbärare brev, 3 lastbärare businesspaket o.s.v.)
- Vikt per lastbärare
- Vid EDI-sändningar, kryssa i rutan ”EDI-sändning”
- Total vikt (brutto och netto)
- Mottagare/agent (de som ska betala införselavgifter)
- Avsändarens underskrift, stad och datum
Övrig information
Ombud
När du skickar BulkSplit till Norge behöver du ett ombud i mottagande land, som gör skatteredovisningen till landets skatteverk. Ombudet behöver alltså vara registrerat i mottagande land. Vi kan hjälpa er med detta om ni saknar ombud. Kontakta din respektive säljare så får du hjälp.
Utförseltillstånd och exportrestriktioner
För vissa typer av varor måste du bifoga ett särskilt utförseltillstånd. Olika länder har olika regler för i vilka fall utförseltillstånd krävs. Som exportör ansvarar du alltid för att ta reda på vilka regler som gäller. Närmare information får du bland annat hos Exportrådet.
Ursprungsintyg - EUR 1 eller fakturadeklaration
Ursprungsvaror som skickas till länder, som EU har frihandelsavtal med, kan befrias från tullavgifter helt eller delvis. I sådana fall måste antingen varucertifikatet EUR 1. bifogas eller så måste fakturadeklaration skrivas eller stämplas på fakturan. Kontakta Exportrådet, Tullverket eller din handelskammare för att få mer information om regler kring ursprungsdeklarationen.
Du kan beställa varucertifikatet EUR 1. hos någon av Sveriges handelskamrar. Certifikatet måste vara försett med svenska tullens stämpel och underskrift innan det bifogas försändelsen. Följande uppgifter måste anges på EUR 1:
- Exportörens och mottagarens namn och adress
- Löpande numrering av varuslag (Kollinummer/Antal kolli/Varuslag)
- Attest från Tullverket
- Varans ursprungsland
- Mottagarland
- Bruttovikt/kg
- Fakturanr/datum
- Exportörens underskrift (skrivs förhand)
Använder du dig av fakturadeklaration skall följande stå på fakturan: ”The exporter of the products covered by this document (customs authorization no…) declares that, except where otherwise indicated, these products are of EEA preferential origin.”
Om dina paket och pallar med ursprungsvaror överstiger 64 000 SEK (i vissa länder max 55 000 SEK) måste du ha ett särskilt tillstånd från Tullverket för att kunna använda fakturadeklaration. Ange ditt tillståndsnummer när du skriver/stämplar fakturadeklarationen.
Införselregler/införseltillstånd
Gällande införselregler, kontakta Exportrådet eller ambassaden, tullen alternativt konsulatet i mottagarlandet.
Frågor
Ska du skicka en Quickpack-produkt, expressbud med flyg, når du oss på 0771-269 269.
Skickar du tempererat når du oss:
- Gällande trafik till/från Norge: international.gbg.se@bring.com 031-643 060
- Tempererat till övriga länder: spedition.staffanstorp@bring.com 046-690 92 90
Skickar du någon av de andra produkterna nås vi på 020-765 000.
Andra relevanta webbsidor du kan besöka:
Tullverket: www.tullverket.se
Exportrådet: www.swedishtrade.se