Mammor driver nya trenden: Vi fortsätter shoppa – men slutar äga

Hur kan vi värna om klimatet och överge slit och släng, men fortsätta handla det vi behöver? Vi snackar hållbarhet och cirkuläritet med Olivia Rothschild som startat Hyber, en hyrtjänst för barnprylar, i säsongens nya avsnitt av vår podd ”Shop or stop?” som vi gör tillsammans med Breakit.

Olivia Rothschild är medgrundare till Hyber, en hyrtjänst för barnprodukter och barnkläder, och influencer på Instagram med över 44 000 följare. Hon har sitt andra barn, två månader gamla Hedda, sovandes i famnen när hon gästar senaste avsnittet av "Shop or stop?", podden där Breakit i samarbete med oss på Bring undersöker om det går att förena shopping och ett renare miljösamvete.

"Jag blev skräckslagen och tänkte att det måste finnas ett bättre sätt."

Det var just att Olivia blev mamma och översköljdes av en djungel av prylar och kläder som behövde införskaffas, samtidigt som hon ville konsumera på ett nytt sätt, som blev starten för Hyber.

- Det var hur mycket som helst som skulle införskaffas, och som nybliven förälder vill man bara att barnen ska må så bra det bara går. Men jag blev skräckslagen av det och tänkte att det måste finnas något bättre sätt. Det var det som fick mig att grunda Hyber tillsammans med Markus Hjelm och Douglas Heidergren, berättar hon i podden.

Över 80 procent av Hybers kunder är mammor. ”Millennial moms" är också de konsumenter som allra mest driver utvecklingen mot att företag ska bli mer transparenta. Det visar en amerikansk studie från Label Insights. Den klimatmedvetna millenniumgenerationen har börjat få barn – kanske är det också de som nu lyckas tänka nytt och hittar hållbara sätt att konsumera.

- Jag tror att e-handeln kommer att fortsätta öka men att det kommer bli en större press på att nätbutikerna gör en omställning till grönare alternativ. Jag tror att det blir mycket mer ”on demand”. Jag har någon naiv tro på att det kommer gå mot att det känns jobbigt att äga, säger Olivia.

Oliva märker både en ökning av hyrtjänster och andra cirkulära lösningar, och ett ökat intresse för dessa hos konsumenter och omvärld.

Lyssna på "Shop or stop?" här

Miljöreturer ger gamla möbler flera liv

Även Catherine Löfquist, miljöchef på Bring, har märkt att en vilja att shoppa cirkulärt kommit högre upp på agendan. Allt fler vill hyra, låna, dela eller byta varor med varandra.

- Det har blivit viktigare att ge saker ett andra eller tredje liv, och nästan fult att slänga. Det är positivt, säger hon.

Catherine Löfquist, hållbarhetschef på Bring
Catherine Löfquist, hållbarhetschef på Bring

För att möta detta testar vi nu en ny satsning på ”miljöreturer” tillsammans med Ellos Group och Erikshjälpen Second Hand i Göteborg. När du köper en utvald möbel hos Ellos Group med hemleverans och inbärning, tar vi med oss din gamla motsvarande produkt och vidareförmedlar till Erikshjälpen Second Hand där den säljs till förmån för barnrättsarbete.

"Kan vi bidra genom våra tjänster till att saker återanvänds är det jättebra."

- I flera år har vi haft en tjänst när vi levererar något nytt, att vi också hjälper till att ta tillbaka det gamla och återvinna det. Det är ju steg ett, att undvika att du ska behöva åka själv, för att undvika onödiga transporter. Det här är nästa steg. Att vi nu dessutom kan erbjuda att sakerna kan få ett nytt liv, det kräver ju lite mer av logistiken, men det är det som vi är experter på – att hitta bra logistiska lösningar, säger Catherine.

Erbjudandet ”miljöretur” gäller för större varor från hemsortimentet inom Ellos Groups varumärken Ellos, Jotex och Homeroom, där kunden har beställt inbärning. Det kan vara till exempel soffor, fåtöljer och matgrupper. Projektet körs i ett första skede i Göteborg med omnejd för att sedan kunna tas vidare till hela Sverige.

- Kan vi bidra genom våra tjänster till att saker återanvänds är det jättebra. Jag hoppas att vi kan se ännu fler sådana här lösningar i framtiden. Lösningar som är ännu smartare och ännu mer hållbara och cirkulära, säger Catherine.

"Shop or stop?" pratar Olivia och programledaren Carin Roeraade mer om trender, förändrade konsumtionsmönster och cirkularitet. Lyssna här!

Här kan du läsa mer om vårt erbjudande ”miljöretur”

Läs mer om vår senaste kampanj

Ingen är perfekt, men jobbar vi tillsammans kan vi skapa en grönare vardag för oss alla.

Publicerad 2020-11-12