Elgigantens VD om medarbetarnas hållbarhetskrav

“Det är ingen skillnad på våra medarbetare och våra kunder. Vi måste alla bidra för att få en bra morgondag”, säger elektronikjättens VD Niclas Eriksson i sjätte och sista avsnittet av podcasten "Shop or stop?" som vi gör tillsammans med Breakit.

Att en allt mer högljudd och kraftigt växande konsumentgrupp inte bara kräver utan förväntar sig att näringslivet växlar upp hållbarhetsarbetet undgår få. Och att de företag som blundar för detta och kör på som vanligt riskerar att tyna bort är de flesta experter eniga om.

Men krav på förändring och förbättring kan också komma inifrån. På Elgiganten, som har 175 butiker runt om i Sverige, står miljö och hållbarhet högt på agendan när medarbetarna tillfrågas vad som är viktigt för dem som anställda. 

De vill vara stolta, och de vill att Elgiganten ska ha en hållbar kedja där alla kan bidra.

- Som medarbetare är det viktigt att vara stolt över företaget som man jobbar på, och det är något som kommer upp hos våra anställda. De vill vara stolta, och de vill att Elgiganten ska ha en hållbar kedja där alla kan bidra, säger Niclas Eriksson som tillsammans med Brings Nordenchef för hemleveranser, Tobias Åbonde, gästar "Shop or stop?", en podd om shopping ur ett hållbarhetsperspektiv.

Elgiganten är en del av den norska Elkjøp-koncernen, med totalt 400 butiker i hela Norden. En viktig del i hållbarhetsarbetet är erbjuda produkter som har lång livscykel. En annan att uppmuntra kunderna att lämna tillbaka gamla elprodukter i anslutning till att de köper nya. Något som ger resultat – årligen samlar butikerna in 27 000 ton elektroniskt avfall som återanvänds eller återvinns. 

Lyssna på "Shop or stop?" här

Ingen insats för liten

Även på Bring är våra medarbetare tongivande i kravet på hållbarhetsarbetet. Bland annat skapade bolaget en miljöfond där de anställda fick komma med idéer på hur Bring skulle kunna bli mer hållbart. Förslagen haglade in: elstolpar på parkeringsplatserna, elcyklar till cykelpendlare och solceller på kontorstak och terminaler, för att nämna några. 

- Det här gjorde att vi insåg att varje medarbetare, varje person kan påverka, säger Tobias Åbonde som berättar hur det här fick ledningen att lyfta blicken och se möjligheterna, att inte fastna i tänket att hållbarhet är något miljöavdelningen ska arbeta med utan att varje enskild medarbetare kan bidra:

- Och då har vi kommit fram till det där att vi alla är shoppare, att vi alla är konsumenter. Att miljö och klimatfrågan är något som berör oss alla men vi behöver också resonera och dela med oss av våra erfarenheter, tips och råd i större grad. Så att alla kan vara med och bidra med det dem kan. Att man faktiskt kan göra skillnad också i det lilla, säger Tobias i avsnittet där han, Niclas Eriksson och programledaren Carin Roeraade bland annat diskuterar om det nordiska hållbarhetsarbetet verkligen gör någon skillnad ur ett globalt perspektiv.

Läs mer om vår senaste kampanj

Ingen är perfekt, men jobbar vi tillsammans kan vi skapa en grönare vardag för oss alla.