Värst i e-handelsklassen enligt Nicklas Storåkers: ”Sämre än så kan det inte bli”

Handskarna åker av när Pricerunner-VD:n gästar andra avsnittet av podcasten "Shop or stop?" som vi gör tillsammans med Breakit.

Efter corona – vad händer med e-handeln respektive retail, är temat på det andra avsnittet av "Shop or stop?", en podcast där vi tillsammans med undersöker vårt köpbeteende ur olika perspektiv, och tar sig an frågan om man kan shoppa med ett grönt hjärta intakt. 

Är exempelvis e-handel bra för miljön eller inte? Enligt Nicklas Storåkers är svaret ja, om den görs på rätt sätt och när alla inblandade – e-handlarna, logistikföretagen och konsumenterna – tar sitt ansvar. För även om returhantering och transporter blir allt grönare, måste även vi konsumenter tänka till på vilka prylar vi egentligen betalar för i checkouten.

- Det bästa köpet du kan göra är att köpa produkter som håller. Skräckexemplet på e-handel är ju den här skiten som folk köper från Kina. Som både transporteras långt, är dåligt emballerad och går sönder direkt när den kommer fram. Sämre än så kan det inte bli, säger Nicklas Storåkers.

Lyssna på andra avsnittet av "Shop or stop?"

Vill göra det enkelt för konsumenten

Tobias Åbonde är Norden-ansvarig för konsumentleveranser på Bring som från och med i sommar kör med fossilfria hemleveranser på last mile som standard i Stockholm, Malmö, Göteborg och Linköping.

- För vår del handlar frågan om e-handeln som något bra eller dåligt ur ett miljöperspektiv att säkerställa att "last mile" gör så lite avtryck som möjligt. Och för detta krävs det att man inte bara ställer om, utan också utvecklar nya tjänster utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Brings övergripande klimatmål är att vara helt fossilfria 2025 och på last mile för hemleveranssidan har vi redan nått halva målet, säger Tobias Åbonde.

Tobias_Åbonde
Tobias Åbonde

Vi har alla en unik möjlighet att hitta en ny, mer hållbar plattform vad gäller exempelvis leveranser och resor.

Precis som Nicklas Storåkers lyfter Tobias Åbonde fram konsumentens viktiga roll för en hållbar e-handel. Åker du och handlar med bilen ändå ibland? Gör du gröna val i checkouten när du nätshoppar? 

- Vi tror att konsumenten vill och kan göra viktiga val, därför måste vi och e-handlarna göra det enkelt för konsumenterna att göra rätt val för miljön. Och på sikt ska de gröna valen inte kosta mer utan måste vara kostnadsneutralt, säger Tobias som är orolig över att miljöfrågorna hamnar längre ner på agendan under coronaepedemin.

- Vi har alla en unik möjlighet att hitta en ny, mer hållbar plattform vad gäller exempelvis leveranser och resor, och jag hoppas att vi gör något bra av det, avslutar Tobias.

Läs mer om vår senaste kampanj

Ingen är perfekt, men jobbar vi tillsammans kan vi skapa en grönare vardag för oss alla.