Experten: Smarta företag satsar på hållbarhet – nu

“Stor förändring när Generationen Z blir den stora konsumentgruppen”.

Hur kommer vi att shoppa i framtiden? Förändras vårt köpbeteende i grunden under coronapandemin – eller blir det ungefär som tidigare? Och hur påverkas Greta-effekten? Mattas den av hos både företag och konsumenter?

Katarina Graffman, antropolog och expert på konsumtionskultur, är väldigt tydlig med en sak när hon gästar podcasten "Shop or stop?" som vi gör tillsammans med Breakit: tro inte att allt och alla kommer att förändra sig.

Det gäller verkligen att hålla ögonen på sina kundgrupper.

- Det gäller verkligen att hålla ögonen på sina kundgrupper: Hur kommer den här gruppen att förändra sig? Hur kan vi kunna tillmötesgå deras förändring, och kan vi hjälpa de andra på något annat sätt? Och inte falla i fällan att generalisera för mycket, säger Katarina.

Men en sak är Katarina Graffman säker på: många – men inte alla – i milleniumgenerationen förväntar sig att företag idag arbetar med hållbarhet fullt ut, i alla led. Snart kommer de utgöra en enorm konsumentgrupp, och då kommer det inte att räcka att bara prata om miljö i sin kommunikation.

- De företag som är smarta kommer att använda det som händer nu för att arbeta med sitt varumärke och jobba med hållbarhet på riktigt.

Lyssna på Katarina Graffman i "Shop or stop?" här

Hållbarhet ett samhällsansvar

Den Greta-generation som utgår från att både myndigheter och företag tar miljöansvar har även gjort sig hörd hos oss på Bring.

Hållbarhet är inte "nice to have" längre, utan ett krav.

- Vi tycker om att våra kunder och konsumenter ställer mer krav, det är otroligt viktigt. Bring har arbetat länge med hållbarhet och har de senaste tio åren minskat utsläppen med 40 procent. Vi ser det som ett samhällsansvar. Hållbarhet är inte "nice to have" längre, utan ett krav, säger Alexander Haneng som är digital innovationschef på Bring.

Bring är en del av Posten Norge-koncernen, som har ett uttalat mål om att redan 2025 vara helt fossilfria. Ett ambitiöst miljömål som involverar alla i verksamheten,  både hos Bring internt, men även hos bolagets kunder och samarbetspartners såväl som konsumenterna.

- Bring försöker påverka marknaden på alla sätt. Vi pushar fordonstillverkarna att producera och leverera fler elfordon. Vi köper in prototyper och testar dem i vår verksamhet. Och vi är delägare i svenska bilstartupen Inzile som producerar eldrivna lätta lastbilar, säger Alexander.

Bilfria innerstäder skapar förändring

I innovationsarbetet utgår Alexander Haneng och hans team från de som använder sig av Brings tjänster: handlarna, chaufförerna och konsumenterna, alltså vi som tar emot paketen.

- Vi fokuserar på att få insikt i vad de verkligen behöver så att vi aldrig går ut med en tjänst eller produkt som inte håller. Vi involverar även våra chaufförer i insiktsarbetet för att förstå hur de vill ha saker och ting. De har ju ett stressigt jobb så vi måste ta fram tjänster som gör det så enkelt för dem som möjligt att leverera, förklarar Alexander.

Alexander
Alexander Haneng, digital innovationschef på Bring.

Inom ramen för utvecklingsarbetet ingår givetvis också att blicka framåt och se hur samhällsförändringar kan komma att påverka branschen. Enligt Alexander Haneng kommer det att gå snabbast i storstäderna och det som på branschspråk kallas "last mile" – den sista sträckan från terminal till mottagaren. 

- Vi går mot att få allt fler bilfria innerstäder. Därför kommer vi att behöva etablera terminaler i stadskärnorna och använda fler alternativa färdmedel, såsom elcyklar, istället för bilar för den sista sträckan. Att använda cyklar är inte bara mer hållbart utan också väldigt effektivt eftersom tillgängligheten ökar och man inte behöver parkera, avslutar Alexander. 

Läs mer om vår senaste kampanj

Ingen är perfekt, men jobbar vi tillsammans kan vi skapa en grönare vardag för oss alla.