Låga priser + hållbarhet = sant?! Så här växlar IKEA upp sitt hållbarhetsarbete trots pandemin

Ifall man vill handla mer hållbart – kan man fortfarande shoppa på ett globalt retail-företag som säljer produkter till låga priser? Enligt möbeljätten IKEA är svaret ja. Nu berättar de varför det låga priset snarast är en viktig del i den hållbara omställningen.

Allt fler konsumenter vill handla mer hållbart, något som syns tydligt i vår e-handelsrapport “Från attityd till handling”. Men det här är inte alltid enkelt att omsätta i praktiken, det finns många parametrar att ta hänsyn till.

IKEA vill hjälpa sina kunder med just detta – och siktar mot att till år 2030 vara både klimatpositiva och cirkulära, berättar IKEAs hållbarhetschef Jonas Carlehed i ’Shop or Stop?’ – en podd om framtidens shopping som vi gör tillsammans med Breakit.

- Eftersom IKEA är så stora kan vi vara en del av lösningen, konstaterar han i podden, och fortsätter:

- Det vi lägger jättestort fokus på här och nu är att göra det möjligt för våra kunder att leva ett mer hälsosamt och hållbart liv. Som hur vi kan inspirera ännu mer med ännu schysstare, smartare lösningar, i varuhusen och på webben.

"För att få till omställningen får ingen lämnas utanför."

Men som konsument kanske man ställer sig frågan: går det här verkligen ihop med att sälja så mycket nyproducerade produkter världen över?

- Ja, det är vår fulla övertygelse. Vi tänker att för att få till omställningen som vi behöver, måste vi nå ut till de många människorna – ingen får lämnas utanför. Där kommer just det låga priset in som en otroligt viktig del. Sen får ju det aldrig vara på bekostnad av andra faktorer, säger Jonas.

IKEA satsar även på nya innovativa affärslösningar, berättar han, som second hand, uthyrning och cirkulära affärsmodeller. Nyligen öppnade världens första IKEA second hand butik i Eskilstuna.

Just nu testas även en eldriven lastbil av IKEA i Stockholm, för att se och lära, med målet att kunna accelerera upp så att alla hemleveranser blir utsläppsfria senast år 2025.

"Vi är optimister, det finns lösningar och möjligheter."

IKEA har inte behövt dra ner på hållbarhetsambitionerna under pandemin, berättar Jonas, utan de har till och med kunnat öka tempot. Och, tillägger han, det är genom samarbete i alla led – från tillverkare till slutkonsument – som vi kan nå förändring.

- Allt det vi lär oss med tanke på den kraftsamling som sker nu i samhället tar vi med oss när vi väl kommer ur pandemin och ska bygga upp våra samhällen igen. Då måste vi göra det på ett grönt och hållbart sätt. Vi är optimister, det finns lösningar och möjligheter och människor som vill göra den här hållbara omställningen. Tillsammans kan vi tackla utmaningarna.

På Bring jobbar vi mot högt satta hållbarhetsmål

Även vi på Bring, som levererar åt bland annat just IKEA, har högt satta mål. Våra leveranser ska vara helt fossilfria år 2025, och utsläppsfria i stora delar av de största orterna i Sverige.

Vi har redan kommit en bra bit på väg mot målet, med 75 procent fossilfria leveranser i Sverige idag, och ett 20-tal elbilar igång i Stockholm av olika märken för att kunna testa vilka som fungerar bäst i olika förhållanden.

- Det är extra bra att testa nu när det så kallt och snö, för att se hur långt man verkligen kommer och vilka modeller som fungerar bra, konstaterar Tobias Åbonde som ansvarar för Brings hemleveranslösningar i Norden.

Vi fokuserar även på att bygga ut sin laddningsinfrastruktur. Eftersom det bara går att ta ut en viss effekt gäller det att hitta fler ställen som det går att ladda på.

- På vår terminal i Västberga i Stockholm pratar vi faktiskt även om att bygga ut ställverket för att få in mer kapacitet, säger Tobias.

"Det är viktigt för oss att ta ansvar och vara med och driva utvecklingen."

I framtiden kommer det vara billigare att leverera med el än med fossila bränslen, spår vi, men än är vi inte där.

- Vi har inte nått den brytpunkten än, men när vi kommer upp i produktion med bilarna så kommer priserna att sjunka. Det är lite dyrare att vara pionjär men det är viktigt för oss att ta ansvar och vara med och driva den utvecklingen, säger Tobias.

Intresset från konsumenter för mer miljöanpassade leveranser ökar också, visar våra undersökningar. Men, påpekar Tobias, idag är det inte alltid helt lätt som konsument att förstå vad exakt man väljer mellan.

"Som konsument har du en fantastisk makt att kunna påverka."

- Vi måste göra det enkelt för konsumenten att välja gröna leveransalternativ, och tydliggöra vad de olika valen innebär i form av miljöpåverkan. Exempelvis har vi valt att vara öppna med hur din vara levereras från oss, ifall det till exempel är en elbil som utfört levereransen.

Skulle du ändå råka handla i en nätbutik som saknar hållbara leveransalternativ i sin checkout, så tipsar Tobias om att du ska kontakta nätbutiken och efterfråga det:

- Så att det skapas ett tryck att tillhandahålla det! Som konsument har du en fantastisk makt och börjar man använda den så kommer man att kunna påverka och påskynda en förändring.

I det senaste avsnittet av ’Shop or Stop?’ berättar Jonas Carlehed mer om hur IKEA jobbar mot ett mer hållbart samhälle. Lyssna här!

Läs mer om vår senaste kampanj

Ingen är perfekt, men jobbar vi tillsammans kan vi skapa en grönare vardag för oss alla.

Publicerad 2021-01-10