Så ”nudgar” du e-handelskunderna till hållbara val – och tjänar mer på att sälja mindre (nytt)

”Företag har allt att vinna på att vara tidiga i det här sättet att tänka”, säger Emma Sundh i senaste avsnittet av vår podd ”Shop or Stop?” som vi gör tillsammans med Breakit. Varsågod – här är hennes smarta ”nudging”-metoder!

Vi människor fattar 30 000 beslut varje dag, och nej, de är inte alltid så genomtänkta som vi vill tro. Många av dem sker helt omedvetet, styrt av bland annat vanor och normer. ”Nudging” handlar om att ge en positiv puff så att vi gör en viss typ av val.

Och att du som nätbutik både kan och bör nudga dina kunder till mer klimatsmarta val, är Emma Sundh, författare, influencer och medgrundare av Klimatklubben, tydlig med i senaste avsnittet av ”Shop or Stop?”. En podd där vi i samarbete med Breakit försöker se om vi kan shoppa lite mer hållbart.

- Vi behöver jobba enormt mycket med att förskjuta normer. Mycket handlar om att göra det lätt att göra rätt och svårt att göra fel, förklarar hon, och fortsätter:

- Det här slit och släng-samhället är ju väldigt fossilt. I dubbel bemärkelse. Det ska bli spännande att se vad som kommer. Jag tror att företag har allt att vinna på att vara tidiga i det här sättet att tänka.

En effektiv ”nudging”-metod är att ha förifyllda val, berättar Emma. Till exempel att den mest hållbara transporten redan är markerad i checkouten. Det är också viktigt att hjälpa kunderna att shoppa rätt från början för att minska mängden returer, vilket ger ett stort klimatavtryck idag. Kanske gäller det även att svänga om er affärsmodell lite, och fundera på hur ni kan sälja färre produkter – utan att tappa affärer.

- Istället för att sälja sju plagg en gång, så kanske man säljer ett plagg sju gånger, genom att erbjuda reparationsservice och second hand. Det är både resurseffektivt och en ekonomisk vinning att sälja något som redan finns – du skippar ju hela produktionsledet om du har möjligheten att ha en begagnat-avdelning, säger Emma.

Fundera också på att skifta fokus från pris till klimatavtryck, uppmanar Emma. Kanske kan butiker dela ut poäng för klimatsmarta val – inte baserat på hur mycket kunden spenderat.

- Istället för att bara visa det monetära priset, att den här varan kostar 199 kronor, kan man också visa vad klimatavtrycket är och hur lång livslängd produkten förväntas ha, säger hon.

Sen handlar det mycket om att identifiera, uppmuntra och uppmärksamma bra val.

- Alla människor tycker om att känna sig bra. Så att göda självbilden av att kunder har gjort hållbara val tror jag vi behöver göra mer. De flesta människor gillar smicker, säger Emma.

Silvergenerationen är en ny stark e-handelsmålgrupp som under rådande pandemi tvingats börja handla mycket online. Även de går att påverka till mer hållbara val, menar Emma:

- Oh ja, alla går att nudga, det handlar om att hitta varje målgrupps nyckelvärderingar.

Lyssna på "Shop or stop?" här

Melker Camnerin, ansvarig för tjänsteutveckling av konsument- och hemleveranser på Bring

Märk ut grön frakt lika tydligt som fri frakt

Att man som nätbutik kan påverka kundernas val i en mer hållbar riktning genom ”nudging” håller Melker Camnerin, ansvarig för tjänsteutveckling av konsument- och hemleveranser på Bring, med om. Något som absolut kan användas för att ”nudga” kunder till mer hållbara val, menar han, och möta kundernas allt högre krav i takt med att de blir mer klimatmedvetna.

- Inom en inte alltför lång tid kommer kunderna välja nätbutik utifrån att den har mer hållbara alternativ, så som de tidigare gjort med billig frakt. Så man behöver som nätbutik tänka nytt och möta den förändring som kommer och hjälpa konsumenterna hitta och förstå alternativen. Nudging är ett alldeles utmärkt sätt för att påskynda förändringen, säger han.

Som nätbutik är det till exempel bra att ha det mest hållbara leveransalternativet högst upp och förvalt i checkouten.

- Det är svårare att klicka ur något än att klicka i. Om det dessutom står något härligt om det och kunderna får en känsla av mervärde för att de gör det valet så tror jag att betydligt fler kommer att välja det. Även om det skulle kosta något mer, säger Melker.

Melker framhåller vikten av tydlighet och transparens. Sen behöver även nätbutikerna uppmärksamma och uppmuntra valen, och ge känslan genom hela köpet och leveransen att man faktiskt gjort ett grönare val.

- Det är viktigt att jobba med begrepp som kunden förstår. Vad innebär det mest hållbara alternativet? Vad i leveransen är det som är bättre? Är det till exempel en elbil som kör ut leveransen ska man veta om det. Det är ju lite av en djungel idag, säger han.

Men det räcker inte att vänta till checkouten med att berätta att man har mer hållbara leveransalternativ. Det behöver synas från att kunden kommer in i butiken, lika tydligt som många idag skyltar med fri frakt.

- Om man ska lyckas med nudging är det bra att bearbeta kunderna genom hela köpresan så att de är mer mottagliga när valen kommer upp i checkouten, säger Melker.

Läs mer om våra gröna och flexibla hemleveranser här!

"senaste avsnittet av "Shop or stop?" pratar Emma och programledaren Carin Roeraade mer om nudging, e-handel och hållbarhet. Lyssna här!

Läs mer om vår senaste kampanj

Ingen är perfekt, men jobbar vi tillsammans kan vi skapa en grönare vardag för oss alla.

Publicerad 2020-12-03