Asketgrundaren om branschansvaret: ”Vi kan inte förvänta oss att konsumenterna ska ta rätt beslut”

Alla har ett ansvar för att göra klädkonsumtionen mer hållbar. Men det första steget måste komma från industrin, menar August Bard-Bringéus som gästar det fjärde avsnittet av Brings och Breakits podd "Shop or stop?".

I snitt köper vi svenskar 13 kilo kläder varje år. Och slänger hälften så mycket. 

Det krävs inget mattesnille för att förstå att klädsvinnet måste minska för att vi lyckas ställa om till ett mer hållbart samhälle. Men hur gör vi det, när två till synes identiska t-shirts kan kosta 40 kronor på ett ställe och 400 kronor på ett annat? Hur ändrar vi ett närmast grundmurat slit-och-släng-beteende som oftast trumfar insikten att färre men bättre plagg faktiskt är bättre för plånboken och för miljön?

August Bard-Bringéus, som 2015 grundade klädmärket Asket tillsammans med Jakob Dworsky, tror på förändring genom upplysning. Att med maximal transparens öka konsumenternas medvetenhet och få dem att värdesätta varje klädesplagg mer. Och därigenom satsa på en mindre men mer både stil- och kvalitetsmässigt hållbar garderob.

En kollektionsutveckling i snigeltakt om man jämför med branschen i stort

- Ifall gemene man hade sett resan som ett plagg går igenom – från de 3 000 liter vatten som krävs för bomullsodlingen, till infärgningen och kemikalierna, energiåtgången och sömnaden – skulle nog många fråga sig om det verkligen är rimligt att betala så lite som vi gör i genomsnitt för våra kläder, säger han i det fjärde avsnittet av "Shop or stop?", en podd om shopping går att förena med gröna ideal.

En del klädmärken släpper nya kollektioner varannan vecka, året om. Tanken med Asket var att börja med att utveckla en perfekt t-shirt, för att sedan bygga på med tre, fyra garderobsklassiker om året – oxfordskjortan, chinos, collegetröjan, och så vidare. En kollektionsutveckling i snigeltakt om man jämför med branschen i stort.

- Vi har oändligt med tid för varje plagg, och kan lägga mycket mer krut på att utforska och spåra resan hela vägen tillbaka till bomullsodlingen, eller merinonullsfarmen, och redovisa informationen på vår hemsida så att man ska förstå vad som krävs för att skapa kläder.

Lyssna på ”Shop or stop?” här

Gröna val som standard

Att använda transparens som ett medel att göra konsumenter medvetna om vilka gröna valmöjligheter som finns, och på så sätt bidra till en beteendeförändring, används även av logistikaktören Bring som från och med i sommar kommer att ha fossilfria hemleveranser på last mile som standard i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping.

Vi kan direkt i checkouten på postnummernivå meddela kunden om det är en fossilfri eller utsläppsfri bil som kommer att leverera paketet.

- Vi kan direkt i checkouten på postnummernivå meddela kunden om det är en fossilfri eller utsläppsfri bil som kommer att leverera paketet. Mottagaren som följer transporten i mobilen, får där ett meddelande om fordonet som levererar paketet kör på alternativt drivmedel, säger Melker Camnerin, affärsutvecklingsansvarig för Brings hemleveranser.

Melker
Melker Camnerin

Förhoppningen från Brings håll är att den gröna köpupplevelsen gör att konsumenten ser och påmins om effekten av de egna besluten, och förhoppningsvis göra fler medvetna val och på så sätt bidra till omställningen.

- Konsumenternas makt är stor, de driver utvecklingen framåt. Därför är viktigt att de inte riskerar gå vilse bland alla begrepp som används idag. Klimatkompensering och miljöfrakt kanske inte säger så mycket, utan är transporten fossilfri eller utsläppsfri måste man skriva ut det tydligt. Vara öppen och ärlig med vilken typ av transport som kör hem ditt paket, avslutar Melker.