Shop or stop?

Idag beställer varje person i genomsnitt 6 paket per år på nätet och innan 2025 förväntas den siffran ha stigit till 21 paket. Går det ens att förena shopping med ett grönt samvete? Hur kan du som konsument tänka? Finns det några enkla gröna val du själv kan göra? Tillsammans med Breakit har vi gjort en podcast om att shoppa sundare och mer balanserat.

Jonas Carlehed

Låga priser + hållbarhet = sant?!

Ifall man vill handla mer hållbart – kan man fortfarande shoppa på ett globalt retail-företag som säljer produkter till låga priser? Enligt möbeljätten IKEA är svaret ja. IKEA vill hjälpa sina kunder att handla mer hållbart och siktar mot att till år 2030 vara både klimatpositiva och cirkulära, berättar IKEAs hållbarhetschef Jonas Carlehed.

Emma Sundh

Så ”nudgar” du e-handelskunderna till hållbara val

”Nudging” handlar om att ge en positiv puff så att vi gör en viss typ av val. Att du som nätbutik både kan och bör nudga dina kunder till mer klimatsmarta val, är Emma Sundh, författare, influencer och medgrundare av Klimatklubben, tydlig med.

Lars-Johan Strand

Greenwasha hur mycket ni vill!

Hur bygger man en framgångsrik hållbarhetskommunikation? Det börjar i ledningsgruppen. Det menar Lars-Johan Strand, en av de skarpaste inom kommunikation och marknadsföring av retail i Sverige idag.

Sara Fröhling Lind

Har du ingen kontroll över vad som handlas hem längre? Du är inte ensam

9 av 10 unga påverkar hemmets inköp av allt från mat till möbler och resor, och Greta-generationen låter värderingar styra sina e-handelsköp. Sara Fröhling Lind, Ungdomsbaromterns expert på konsumtion och livsstil, pratar här om att det är status att vara hållbar – och att bojkotta eller "buykotta".

Olivia Rothschild

Mammor driver nya trenden

Hur kan vi värna om klimatet och överge slit och släng, men fortsätta handla det vi behöver? Olivia Rothschild som startat Hyber, en hyrtjänst för barnprylar, snackar här om hållbarhet och cirkuläritet.

Niclas Ericsson, Elgiganten & Tobias Åbonde, Bring

Hur ställer man om som företag?

Hur jobbar företagen för att bli mer klimatsmarta? Elgigantens VD Niclas Eriksson berättar här om hur en elektronikjätte och e-handlare ställer om och satsar på att göra det lätt för kunderna att shoppa grönt. Tobias Åbonde, nordisk ansvarig för hemleveranser på Bring, berättar även om hur vi satsar på fossilfria hemleveranser.

Katarina Graffman

Smarta företag satsar på hållbarhet - nu!

Vems ansvar är vår ohållbara konsumtionskultur? Ligger allt på företagens axlar eller är det konsumenterna som bär ansvaret? Regeringen? Katarina Graffman är expert på konsumtionskultur och vet hur vi människor beter oss. Hon berättar här vad som verkligen skulle krävas för att vi ska börja konsumera klimatsmart.

August Bard Bringéus

Nya klimatsmarta typerna av shopping du bör ha koll på

I Sverige köper vi i snitt 13 kilo kläder per person och år - och slänger hälften. August Bard-Bringéus är en av grundarna till herrklädesvarumärket Asket. Ur hans frustration kom innovation. Han var helt enkelt trött på en stor garderob med slit och släng-plagg och skapade ett koncept som går helt mot strömmen. Så få plagg som möjligt! Men kan en sån idé flyga?

Brita Helleberg

Shoppa klimatsmartare

Vad händer egentligen i hjärnan när vi shoppar? Brita Helleberg, psykolog på Psykologfabriken, vet hur vi människor funkar. Vi tror till exempel att vi är rationella och genomtänkta när vi bestämmer oss för att köpa något nytt. Men egentligen bara går på känslor. Hon berättar här också om shoppingskam - och varför det inte funkar.

Nicklas Storåkers

Sämre kan det inte bli!

Kan e-handel vara hållbart? Pricerunners VD Nicklas Storåkers tar på sig trendspanarhatten och berättar här om hur han tror handeln kan bli smartare. Han ger också sin syn på om coronapandemin har resulterat i att hållbarhet hamnat i skymundan.

Ebba von Sydow

Den pyttelilla investeringen som gör stor skillnad

Ebba von Sydow, svensk journalist, författare & Tv-personlighet, berättar här om smart shopping, vikten av att äga ett måttband och ha en egen, säker modestil.