Så kan leveranser stärka din konkurrenskraft

För att vinna konkurrensen och få kundernas förtroende, är det viktigt att kunna tillfredsställa deras behov. Ibland kan hur och när du levererar vara mer avgörande än priset du satt.


Enligt vår senaste rapport från Bring Research, upplever många att ökad flexibilitet, enkelhet och sparad tid är faktorer som påverkar och kan avgöra deras köp.

I rapporten hittar du tips och råd på enkla förbättringar baserat på kundernas önskemål om hur du ger kunden en enkel och flexibel leveransupplevelse. Här kommer några smakprov på innehållet i rapporten.

Var tydlig när du informerar om leverans och retur

Många kunder ser leveransen som en viktig del av köpupplevelsen.  Det gör att det är viktigt att vara tydlig med information om leverans och retur redan när kunden kommer in i din nätbutik. Förklara leveransalternativen och returförfarandet på ett enkelt och tydligt sätt.

Ge kunden besked om leveranstid tidigt i processen

Du kan styra kundens förväntningar genom att upplysa om leveransdatumet före köpet – det är också något många kunder ser som något viktigt. Kunder som får en mer exakt leveranstid än till exempel 1–5 dagar kan lättare avgöra om de tycker att tiden är acceptabel. Ge kunderna möjlighet att se leveransdatumet snabbt genom att exempelvis knappa in sitt postnummer.

Testa nya leveranslösningar

Visa att du ligger i framkant och testa fler och nya leveransalternativ. Det är populärt att leverera till utlämningsställe och i brevlådan, men kundernas behov förändras och innovativa lösningar utvecklas hela tiden. Idag kan man till exempel erbjuda hemleverans, även när kunden inte är hemma. Fundera på vad som kan förenkla dina kunders vardag och våga testa nya leveranslösningar!

Fler tips och insikter som stärker din konkurrenskraft hittar du i Bring Research-rapporten Stay Competitive.

powered by Typeform


Dela på sociala medier