Det finns tre sätt att lägga till nya mottagare i din adressbok.

1. I samband med att du skapar en fraktsedel, bokar bud eller bokar expresspaket
När du fyller i en mottagare, så har du en knapp längst ned på sidan, Spara mottagare i adressboken.

2. Lägg till enstaka nya mottagare
A. För muspekaren över Beställning och klicka på Adressbok.
B. Klicka på Skapa mottagare.
C. Fyll i alla uppgifter och klicka på Spara mottagare.

3. Ladda upp många nya mottagare samtidigt
A. För muspekaren över Beställning och klicka på Adressbok.
B. Tryck på Lägg upp dina kontakter från en Excel-fil.
C. Klicka på Mottagar-mall och ladda hem filen
D. Uppdatera filen med ditt kundregister och spara filen på din dator.
E. Gå tillbaka till Mybring och klicka på Välj fil. Hitta sedan mallen med ditt kundregister på din dator.
F. Klicka på Importera. Om du har några adressfel i din fil kommer du att få ett felmeddelande. I så fall rättar du de felaktiga raderna och försöker igen. När alla rader är felfria kommer hela kundregistret att importeras.

Hur används adressboken?

När du sparat alla mottagare i adressboken, så går det snabbare nästa gång du ska skapa en fraktsedel eller boka bud och expresspaket.

När du går till Ny beställning under menypunkten Beställning nästa gång, så kommer alla dina adresser i adressboken vara sökbara direkt i mottagarfältet. När du kommer lite längre fram i bokningen, så kommer den mottagare du valt att vara förifylld som mottagare av försändelsen.

Förutom att spara alla mottagare, så kan du göra detsamma med avsändare. Läs mer om det i vår artikel om hur du kan spara tid genom att ange en standardavsändare.