Så attraherar du Digital Natives till din nätbutik

Vi har undersökt hur personer under 30 år agerar när de shoppar online. Denna grupp ökar i antal och är uppvuxen med mobilen i fickan. Vad ska du som nätbutik göra för att dra till dig fler av dem?


Generationen som vuxit upp med internet, ofta kallade Digital Natives, är en eftertraktad kundgrupp för nätbutiker eftersom de handlar mer än andra online. 45 % av dem handlar fysiska varor på nätet en eller flera gånger i månaden, jämfört med 29 % för övriga. Dessutom bryr sig Digital Natives inte så mycket om nätbutiken är svensk eller inte; de shoppar mer över gränserna än andra.

Digital Natives styrs av rekommendationer och omdömen

Det som verkligen utmärker Digital Natives i Sverige är att 3 av 4 av dem låter sitt köpbeslut styras av vänners och bekantas rekommendationer och omdömen. Detta handlar inte bara om vilka produkter de ska välja, utan även vilka nätbutiker de ska välja att handla i. Här gäller det alltså att fokusera på att bygga relationer och göra kunderna till dina bästa ambassadörer. Det är viktigt att göra det enkelt för dem att dela saker, betygsätta och lämna omdömen.

Mobilt och personifierat

Digital Natives är även de som driver mobilhandeln framåt. De både söker och köper via mobilen, i betydligt högre grad än andra. Det är därför viktigt att ha användarvänliga mobilsidor och försäkra sig om att det är enkelt att hitta varor och genomföra köp med få steg via mobilen. De vill också att innehåll och erbjudanden ska var anpassade just för dem, så personifiering är ett nyckelord.

Priskänslig grupp som inte gillar att vänta

Digital Natives är otåliga och vill ha leverans snabbare än andra. De är även mindre villiga att gå iväg och hämta sitt paket själv. Tyvärr är de samtidigt priskänsliga och kan bli tveksamma att genomföra ett köp om fraktpriset är för högt. Men deppa inte över det! Det positiva är att Digital Natives ofta är villiga att handla mer för att uppnå fri frakt. Hela 7 av 10 kan tänka sig att göra det!

Men en varningsflagga måste höjas för returerna. Många Digital Natives låter bli att returnera, trots att de är missnöjda med varan - och det gäller i synnerhet kvinnor. Att inte ha en förifylld retursedel i paketet är därför en dödssynd mot denna målgrupp.

Här kan du ladda ner faktasummering med tips om målgruppen

powered by Typeform


Share on social media