Den mest uppenbara barriären till etablering i Finland är förstås språket och just på grund av sitt unika språk har konkurrensen från utländska företag inte varit så hård. Förutom språket, så kräver framgång i Finland även en rejäl anpassning till det lokala köpbeteendet och marknadsföringskanalerna.

Det här är våra råd för en lyckad etablering i Finland, behöver du hjälp med din etablering så hjälper vi dig gärna.

Lokal domän och översättning av din nätbutik

Finska är ett unikt språk och finnarna är stolta över det. Endast 10 % av finnarna förstår svenska och därför är det viktigt att du tar hänsyn till språket vid en etablering i Finland. Det innebär att du behöver ha en finsk nätbutik och att du talar och skriver det finska språket när du kommunicerar med dina kunder.

Lokal kundtjänst

Kundservice är viktigt, speciellt i Finland och en finsktalande kundtjänst är oftast det bästa sättet att ta hand om dina lokala kunder på. Om du ännu inte har en så stor andel finska kunder, kan det vara klokt att outsourca just den här delen.

Bolags- och momsregistrering

Det är inte alltid ett måste att etablera ett nytt bolag i Finland. Däremot behöver du funderar på fördelarna med att göra det och konsekvenserna med att inte göra det

Betaltjänster när du ska etablera e-handel i Finland

Se över vilka betalningsmetoder som kunderna föredrar på den finska marknaden. När en kund är i checkout-fasen är den vanligaste orsaken till ett avbrutet köp, även i Finland, just att den föredragna betalningsmetoden saknas.

Leveranser och returhantering

Valfrihet är viktigt även för finska konsumenter och i Finland kan du låta din kund få välja att få sin vara levererad till sitt hem, i brevlådan eller till valfritt utlämningsställe. I Finland har returhantering tidgare varit gratis enligt finsk lag och de flesta nätbutiker erbjuder fortfarande sina kunder gratis returer.

Mycket att tänka på? Vi hjälper dig gärna!

Kontakta oss för etablering i Finland


Mer intressant läsning:
Etablera e-handel i Norge
Etablera e-handel i Danmark