Testshopping visar: Så applicerar du leveransvalen i kassan

Vi lät konsumenter shoppa i 90 skandinaviska nätbutiker ihop med IPSOS, både på desktop och mobil. Målet var att reda ut hur leverans och retur bäst ska appliceras i en nätbutik. Här är våra bästa tips om nätbutikens kassa.


1. Låt kunden välja leveranssätt och sen betala

I en fysisk butik eller galleria betalar kunden varan i kassan och går sen till exempel en servicedisk där det går lämnar in varan för hemleverans. Om denna process kopieras rakt av till näthandel, blir det galet. För 80 % av nätshoppare tycker nämligen att det är viktigt få en god beskrivning av leveransservicen, innan de genomför sitt köp. När testshopparna fick lägga en beställning utan leveransinformation i förväg, beskrev de köpet som otryggt. Var transparent om leveransen i kassan, så kunden vågar handla.

powered by Typeform

2. Vi fortsätter tjata: Beskriv leveranssätten bättre i kassan

Du har säkert hört detta redan, men det är fortfarande ett stekhett tips.  För när vi analyserade de genomförda testköpen såg vi att i 30 % av fallen hade testshopparna inte förstått leveransbeskrivningarna i kassan och fått leta uppgifter på andra ställen. Det gällde i synnerhet beskrivning av hemleveranser!  I många fall upplevde testarna att väsentlig information saknades, men oftast var den bara otydlig. Vad betyder leverans till dörren egentligen? Lämnas varan vid porten i markplan eller bärs den upp till beställarens lägenhetsdörr? Kontrollera gärna vilka frågor kundservice får in, och förbättra beskrivningar i kassan. Titta gärna också på bildexempel i rapporten, det är lärorikt.

3. Låt kunden välja tid, eller berätta i alla fall vilka tidsfönster du har

Testshopparna tyckte att det kändes osäkert att beställa hemleverans när det inte gick välja tidpunkt i kassan - något som också var ovanligt i testerna. Men de menade att om de bara fått läsa i kassan  om vilka tidsfönster de skulle få välja på efter köpet, så hade det faktiskt räckt långt. Varannan svensk nätbutik gav enkel information om tidsfönster i kassan. Är du en av dem som glömt att berätta om tidsfönstren i kassan, gör det och få fler att genomföra köpet.

4. Välja utlämningsställe – en potential för svenska nätbutiker

Danska nätbutiker erbjöd valfritt utlämningsställen i högst grad i testshoppingen, och de svenska i lägst grad. Även om testunderlaget inte var stort, var skillnaden markant. Detta verkar vara en möjlighet som svenska nätbutiker definitivt bör undersöka, då svenskar beställer mycket paket till utlämningsställe. Så ställ dig frågan: skulle din nätbutik sälja mer om dina kunder fick välja plats själv för uthämtning?

I testshoppingrapporten:

  • Följ testshoppingen steg för steg igenom köpet
  • Ta del av resultaten och alla tips
  • Titta på förklarande bildexempel

powered by Typeform


Share on social media