Smarta hemleveranser som kan få ehandeln att växa

En undersökning förra året visade att svenskar inte får varor levererade på det sätt de önskar. Fler hade velat ha levereransen hem. Men hur kan hemleveranser produceras effektivt och samtidigt ge en fin kundupplevelse? Svaret ligger i smart digital teknik.


En konsumentundersökning av Bring Research om relevanta leveranser förra året visade att 64 % av svenska konsumenter fått sin senaste nätshoppade vara levererad till utlämningsställe, men bara 44 % önskade få det. Istället hade många önskat att få varan levererad hem på något sätt. 

Resultaten från Mystery eShopper

Samtidigt konstaterades i senaste Mystery eShopper-bilagan Delivery Matters, att det fortfarande är ca 30 % av testshoppade nordiska nätbutiker som bara erbjuder ett enda leveranssätt (och inte så sällan just till utlämningsställen). 

Seminarium: smarta hemleveranser

I en föreläsning på D-Congress i år berättar Johan Holgersson, marknadsdirektör på Bring, hur konverteringen från hämta själv-alternativet till hemleverans kan förbättra köpupplevelsen och samtidigt bli grundläggande för att e-handeln ska kunna växa ytterligare. Detta till vinst för både ehandeln och dess kunder.

Med smart digital teknik kommer fler att kunna få leveranser hem – utan att behöva sitta hemma och vänta på den – och tekniken möjliggöra också för en mer effektiv och hållbar produktion av hemleveranser. Det är en spännande utveckling som radikalt kan komma att förändra landskapet av leveransalternativ i Norden.

Vill du läsa mer om vilka leveranssätt konsumenter föredrar?