En konsumentundersökning av Bring Research om relevanta leveranser förra året visade att 64 % av svenska konsumenter fått sin senaste nätshoppade vara levererad till utlämningsställe, men bara 44 % önskade få det. Istället hade många önskat att få varan levererad hem på något sätt. 

Resultaten från Mystery eShopper

Samtidigt konstaterades i senaste Mystery eShopper-bilagan Delivery Matters, att det fortfarande är ca 30 % av testshoppade nordiska nätbutiker som bara erbjuder ett enda leveranssätt (och inte så sällan just till utlämningsställen). 

I en föreläsning på D-Congress i år berättar Johan Holgersson, marknadsdirektör på Bring, hur konverteringen från hämta själv-alternativet till hemleverans kan förbättra köpupplevelsen och samtidigt bli grundläggande för att e-handeln ska kunna växa ytterligare. Detta till vinst för både ehandeln och dess kunder.

Med smart digital teknik kommer fler att kunna få leveranser hem – utan att behöva sitta hemma och vänta på den – och tekniken möjliggöra också för en mer effektiv och hållbar produktion av hemleveranser. Det är en spännande utveckling som radikalt kan komma att förändra landskapet av leveransalternativ i Norden.

Vill du läsa mer om vilka leveranssätt konsumenter föredrar?

LADDA NER BRING RESEARCH HÄR