1. Stå ut bland konkurrenterna - med innovativa fraktsätt

    De mest populära sätten att leverera är till utlämningsställe och i brevlådan. Men behoven förändras, och möjligheterna är betydligt mer innovativa än så. Vi ser t.ex. bolag som utmärker sig genom att erbjuda hemleverans när kunden inte är hemma Det är hög tid att börja fundera över (och ta reda på) hur, var och på vilket sätt era kunder helst skulle vilja ha sina varor levererade.
  2. Ge kunden valmöjlighet

    – "Jag vill ha leveransen till jobbet, om paketet kommer imorgon, annars vill jag ha det hem"
    – "Jag vill inte ha SMS-avisering, för min mobil krånglar ibland. Jag vill bara ha per epost"
    – "Jag vill kunna välja dag för leveransen själv, jag är ju bortrest i veckan..."

    Ge kunden valmöjligheter, till exempel att välja mellan att lägga extra pengar på hög service eller att få gratis frakt utan samma löften. Gör det möjligt att beställa på flera olika sätt och erbjud flera betalningssätt. Låt gärna kunden själv välja tid och plats för leverans i så stor mån det är möjligt.

    Kan du bocka av flera av dessa löften så är du på god väg att nå hjältestatus
  3. Med transparens vinner du hjärtan!

    Tänk dig att du beställt en soffa och valt att hämta det på en terminal, då det var ett prisvärt alternativ och du kan låna ett släp. Men inte någonstans i köpprocessen får du information om hur länge det kommer dröja innan du kan hämta paketet, var terminalen ligger och hur länge paketet kommer att ligga kvar.

    Att vara öppen mot kunden i ett tidigt stadie skapar förtroende. Kunder vill ha transparens. Speciellt när det kommer till något som påverkar deras vardag och rutiner, som en leverans faktiskt gör. Är ditt paket spårbart så sparar du mycket tid och oro, både för dig själv och för kunden.
    Men var försiktig med att utlova en tid för leverans som du är osäker på om du kan hålla.

    Är du en logistic Superhero?

    Snabbtesta leveransupplevelsen i din nätbutik!

  4. Låt miljötänket genomsyra även leveransen

    De senaste årens utveckling har visat att miljötänket är här för att stanna. Visa att du är medveten om miljön och var transparent. Visa vilket leveranssätt som är det mest miljövänliga valet. Har ditt transportbolag en tydlig hållbarhetsprofil? Lyft fram detta som en fördel för dina kunder!
  5. Det finns andra värden än fri frakt

    Fri frakt och fria returer kan vara köputlösare, men det viktigaste är att det är smidigt att handla hos dig. Att du erbjuder ett enkelt sätt för kunden att returnera, kan för många vara mer värt än att frakten är fri. Vetskapen om en förtryckt returlapp och möjlighet att använda samma emballage är en trygghet för kunden.
  6. Våga bli betygsatt

    De flesta är bra på att låta kunderna betygsätta sina produkter, varför inte ge dem denna möjlighet även när det kommer till hur de upplevde leveransen?
  7. Var anpassningsbar och kreativ

    Dina leveransalternativ ska alltid vara tydliga och lätta att förstå. Men vill du tjäna ytterligare pluspoäng så var lyhörd för omvärlden. Är det juletider? Erbjud expressleverans för de som är sena med julklapparna. Kommer det regna hela juli? Bjud på ett gratis paraply till alla som handlar i juni. Sätt på din logga så får du dessutom lite gratisreklam!
  8. Var tillgänglig

    Är kunderna viktiga för dig? Visa det då! Genom en lättillgänglig kundtjänst blir du högt värderad. Var enkel och snabb att få tag på. Men tänk också på att kundtjänst blir mycket mindre belastad om du är tydlig i check-out. ”När får jag mina varor, hur får jag dem, kan jag välja utlämningsställe själv?” är bland de vanligaste frågorna. Gör denna information mycket synlig för kunden.

  9. Personifiera mera

    Att gå hem med en fin slät påse med en ny skjorta i ger en lyxig känsla. Försök att fånga den känslan även när det gäller online-köp. Det är roligt att känna igen sin box på hyllan på utlämningsstället. Är den unik, enkel att bära, smart att spara eller rolig att fota och dela? Du har allt att vinna på att göra ditt emballage mer personligt.
  10. Ge ett konkret erbjudande på ditt nästa köp, direkt          

    Skicka med ett erbjudande när varan levereras. T.ex. ”Beställ igen inom 30 dagar så får du hemleverans för halva priset!” Erbjudandet behöver bara gälla under en kort period, men den visar att du uppskattar kunden och att du är mån om att den kommer tillbaka.

Är du en logistic Superhero?

Snabbtesta leveransupplevelsen i din nätbutik!