Smart lås ger nätshoppare en smidigare hemleverans.

Nätshoppare önskar sig fler leveransalternativ än de erbjuds i nätbutiken och många konsumenter efterfrågar just smidiga hemleveranser.

 

Smart lås kopplat till en app 

Med hjälp av smart teknologi vill vi göra det möjligt för konsumenter att få leveranser hela vägen hem, utan att de faktiskt behöver vara hemma. Lösningen ger även mottagaren möjlighet att vara delaktig i leveransen och ha kontroll över den på ett enkelt sätt. I samarbete med Glue erbjuder vi nu en säker och smidigare hemleverans i form av ett nytt smart lås som är kopplat till en app på mottagarens smartphone. Låset installeras enkelt på det befintliga låset.

– Vi ser en framtid för hemleveranser som kombinerar ny teknik på befintlig struktur. Glues lösning ger möjlighet att få varan hela vägen hem utan att vara hemma, samtidigt som konsumenten har möjlighet att delta i leveransen och ha kontroll över det på ett enkelt sätt, säger Johan Holgersson, marknadsdirektör på Brings ehandelsdivision.

Kunden behöver inte vara hemma, chauffören öppnar själv dörren

Konsumenten väljer leveransalternativet In Home delivery i kassan i nätbutiken. Då skapas det en engångsnyckel för just den specifika leveransen och specifika chauffören kopplat till en exakt dag och tid. Därefter kan konsumenten följa vilka behörigheter som skapats, vilken tid dörren har öppnats och låsts samt, om så önskas, även ta tillbaka behörigheter. När chauffören kommer fram till adressen öppnar hen dörren och ställer in paketet innanför dörren, samt stänger och låser med hjälp av Glueappen. I samma ögonblick ser mottagaren i sin app att leveransen är genomförd.

Fortfarande får de flesta som handlar i nätbutiker sina paket levererade till ett utlämningsställe. Men siffror från Bring research visar att fler och fler konsumenter efterfrågar hemleverans.

De som handlar på nätet idag kan påverka sin leverans i större grad än tidigare, men det finns fortfarande en stor potential. Mystery eShopper-undersökningen Delivery Matters visade att i endast 38 procent av de testshoppade skandinaviska nätbutikerna var det möjligt för nätshopparen att välja ett utlämningsställe själv. Om nätbutikerna kan erbjuda en större flexibilitet i hur och var paketet kan levereras, ger det en positiv köpupplevelse och gör att kunden kommer handla i nätbutiken vid ett senare tillfälle. 

– Nätbutiker som erbjuder denna lösning kommer att ge sina kunder en positiv leveransupplevelse. Det är enkelt, flexibelt och kräver minimal tid för att få sin hemleverans. Det är precis vad konsumenterna vill ha, fortsätter Johan Holgersson.

Samma undersökning visade också att 29 procent av de testshoppade skandinaviska nätbutikerna endast erbjöd ett leveransalternativ för sina kunder - och därmed inga faktiska val. För att kunna erbjuda hemleverans med Glues smarta lås krävs endast minimala justeringar för nätbutikerna.

I takt med att e-handeln växer ägnar konsumenterna onödig tid med att hantera leveranser.  Glue vill förenkla vardagen och skapa tid till saker som betyder något. Det skall vara tryggt, säkert och kontrollerat att få dina varor levererade in i hallen, säger Carl Johan, VD och grundare av Glue.

Läs mer om våra tjänster för e-handlare


Mer intressant läsning
Enkel leverans hem med ny smart leveransbox
Är vi redo för den aktiva leveransköparen?

Fakta om samarbetet

Samarbetet mellan Bring och Glue sker med utvalda nätbutiker med leverans till bostäder i centrala delar i Stockholm, Bromma och Solna. Nätbutiker som kommer erbjuda det nya hemleveransalternativet är bl.a. Vitvaruexperten och Tvexperten.