Inom de flesta branscher handlar fortfarande nordiska konsumenter helst i en fysisk butik. Däremot föredrar fler webbrooming än showrooming, där man söker fram den önskade varan på nätet, men handlar offline. Hela 40 procent hittar idag vad de vill ha på nätet, men väljer ändå att gå till en fysisk butik för att köpa varan. Hur ska du göra för att få fler att genomföra köpet online, och var ligger den största potentialen till fler köp?

Bland «frequent shoppers» är tillväxten stor vad gäller nätköp via mobilen. Då är det viktigt att din nätbutik och betalningslösningarna där är anpassad för detta.

Skapa trygghet!

Beteendet baseras oftast på osäkerhet hos konsumenten. De upplever ett behov att behöva se och känna på varorna men också av att få hjälp. Och det är då som du måste vara där, när kunden är i köpläge, annars är vägen till en fysisk butik kort.

Här är 3 tips på vad du kan göra för att minimera köphinder:

  • Ha tydliga och enkla returlösningar (lätthittad returinformation, en färdigifylld retursedel i paketet, och möjlighet att återanvända emballaget) så kunden känner sig trygg att prova varan i hemmet istället för i butiken. En enkel retur betyder inte gratis retur. 
  • Var tillgänglig med kundservice när folk faktiskt handlar (inte bara mellan kl. 8 och 16). Chat är till exempel är en effektiv kanal för att vägleda och hjälpa kunder när de är i din nätbutik.
  • Betyg och recensioner från andra kunder påverkar trygghetskänslan. Gör det enkelt för dina kunder att recensera dina produkter och låt dem bli dina bästa ambassadörer.

Vinn den vana nätshopparen

Det gäller att anpassa nätbutiken till den målgrupp som är viktig för dig. Bring Research visar att det finns två huvudsakliga shopping-typer:

1. Frequent shoppers: kvinnor och män som handlar fysiska varor på nätet flera gånger per månad eller mer. De är oftast under 40 år.

2. Occasional shoppers: kvinnor och män som handlar fysiska varor på nätet en gång per kvartal eller mer. De är oftast över 40 år.

Frequent shoppers både söker och köper alltmer via mobilen, och här ligger en stor potential till fler nätköp. För att få fler vana nätshoppare att genomföra sitt köp, är alltså bra mobilanpassning en viktig framgångsnyckel och även enkla betalningslösningar för mobilen. Occasional shoppers har mindre erfarenhet från att handla på nätet och behöver därför mer av det trygghetsstöd under köpprocessen som beskrevs tidigare. Trygghetsbehovet är lägre hos de vana nätshopparna, men de är däremot mer otåliga i att vänta på sin vara.

Vill ha varan direkt

En vanlig anledning att välja en fysisk butik istället för en nätbutik, är att konsumenten vill ha varan direkt. För att få fler att våga beställa online är det viktigt att informera om leveranstider tidigt i köpprocessen, och gärna erbjuda ett snabbt leveransalternativ för den som inte kan vänta.

Få din kund att sälja åt dig

Helt nya kunder som aldrig handlat i din nätbutik, lyssnar mycket på andra kunders åsikter. Se därför till att dina befintliga kunder kan betygsätta och recensera dina produkter – det är den faktor som påverkar trygghetskänslan för nya kunder i din nätbutik mest.

Vill du få en summerande infographic som visar hur du får fler att handla på nätet? Ladda ner den här!