Enligt den senaste e-handelsrapporten har nio av tio nordiska konsumenter en eller flera gånger avbrutit ett  nätköp. Den vanligaste orsaken är att kunden ändrar sig och trots allt inte vill ha varan, men det är också vanligt att de upplever fraktpriset som för högt eller helt enkelt blir störda under köpet.

Få kunden att genomföra köpet - skapa förutsägbarhet kring leveransen

Totalkostnaden är viktig för kunderna. Därför är det avgörande att visa priset för leveransen tidigt under köpprocessen - gärna redan på förstasidan. På så sätt skapar du förutsägbarhet för dina kunder så  att de känner sig trygga att börja handla. Ingen tycker om att överraskas av fraktkostnader eller eventuella extra expeditionsavgifter när de kommer till kassan Därför är det viktigt för nätkunder att snabbt kunna beräkna ett totalpris för sitt köp, inklusive just kostnaden för leveransen.

Om det inte finns information om leveranspriset redan på förstasidan är det lätt att kunden drar slutsatsen att kommer att bli dyrt- förmodligen dyrare än vad det verkligen blir.

Fri frakt eller inte?

Många ehandlare vittnar om att fri frakt är en konverteringshöjare. Alla nätbutiker har inte möjlighet att förutsättningslöst bjuda på frakten, men i Mystery e-shopper bilagan Delivery Matters* hade 48 av nätbutikerna i undersökningen fri frakt som ett argument, det kunde vara både villkorslös fri frakt eller fri frakt vid ett visst ordervärde.

Om många erbjuder fri frakt är det svårt att använda det som försäljningsargument, då är det fördelaktigt att även lyfta in annat i sitt leveranserbjudande. Det finns flera andra sätt att använda leveranserna som säljargument, till exempel extra snabba leveranser samma dag, möjligheten att hämta i butik eller att beställningar som sker innan en viss tidpunkt skickas samma dag. Vikten av att ha en enkel returhantering som inte är för dyr, ökar också i betydelse.  Oron för krångliga och kostsamma returer  kan också får nätshopparen att tveka att genomföra köpet. Erbjuder du smidiga returer, är det värt att visa det tidigt.

Lyft upp leveransargument som inte handlar om pris

Visa tidigt att du har leveransalternativ som är relevanta för din kund. De kan exempelvis vara att din kund kan få hemleverans med inbärning av större och tyngre varor eller att brådskande leveranser kan levereras samma dag.

Glöm inte bort att berätta om vad som ingår i leveransen, gör gärna argumenten klickbara och förklara mer i detalj vad de innebär. Exempelvis kan man vid ”Snabb leverans” förklara hur snabbt och om det finns andra alternativ för den som inte har lika bråttom.

Vid Mystery e-shopper undersökningen visade det sig att tydliga leveransbeskrivningar framförallt saknades i kassan, vilket gjorde att kunden var tvungen att lämna kassan för att läsa mer om vad som ingår i leveransen.

Extra viktigt med tydlighet är det vid hemleveranser som i sig ofta har flera grader servicenivå. Om din nätbutik erbjuder en hemleverans med högre sevicenivå än dina konkurrenter, exempelvis inbärning och installation, så kommunicera det tydligt så att kunden förstår värdet av servicen.

Läs mer om våra tjänster för e-handlare


Mer intressant läsning

Nätshoppare erbjuds inte de leveranssätt de söker
Relevanta leveransalternativ på Tretti.se

*Nordic eCommerce Knowledge testhoppar varje år över 100 nordiska nätbutiker med metoden Mystery eShopper och sammanställer resultaten i en omfattande Mystery eShopper-rapport. Delivery Matters är en kompletterande bilaga som enbart fokuserar på leveransupplevelsen, som tagits fram i samarbete mellan Nordic eCommerce Knowledge och Bring.  Läs mer om Mystery eShopper här