– Det finns en rad fysiska butiker där det går att handla rent funktionellt, men som inte inbjuder till besök. Så är det också med många nätbutiker. De saknar helt enkelt lösningar som är anpassade efter att man handlar med fingrarna på en liten skärm, säger Ekman. Han är en av Nordens främsta experter på konvertering.

Måste skapa bättre anpassade mobillösningar

Ekman menar att alltför många funktioner som fungerar bra på en stor dator har fått följa med till de mobila plattformarna.

– Det kan vara något så enkelt som storlekarna på kläder. På datorn fungerar det bra med rullgardinsmenyer där du kan välja din storlek. Det ser inte lika bra ut på en liten mobilskärm. Då kan det till exempel vara lättare att trycka på symboler som visar storleken.

Samtidigt finns det även andra funktioner som hänger kvar i desktopvärlden. I dag ser många nätbutiker att kanske 50–70 procent av sökningarna görs från en mobil. E-post och tillhörande nyhetsbrev öppnas i kanske så många som 90 procent av fallen i mobilen.

Låt inte webbdesignern styra för mycket

– Det är viktigt att gå systematiskt tillväga och se till att du hela tiden använder data för att anpassa nätbutiken till kunderna, inte vad webbdesignern tycker är en bra lösning. Det är det alltför många som gör i dag.

Så är också fallet med information om nätbutikens bestämmelser om leverans och retur, menar Ekman.

– Många nätbutiker har nedprioriterat placeringen av information om leverans och retur. Det är inte speciellt smart när vi vet hur viktig den informationen är för nätkunderna.

Förvirra inte kunden med okända begrepp

Ekman tycker också att det är viktigt att använda begrepp som kunderna förstår.

– Det är helt avgörande. Ha inte en flagga både för ”reklamation” och för ”retur”. Många kunder uppfattar dem som samma sak. Var konsekvent i ditt språkbruk och använd begrepp som dina kunder förstår, säger Ekman.

Användartester ökar konverteringen

Chefen på Conversionista håller däremot inte med de experter som rekommenderar att information om retur och leverans ska synas under kundens hela köpprocess.

– Vi har utfört användartester och ökat konverteringen för mer än 550 webbplatser. Det har lärt oss att den optimala placeringen av information kan variera beroende på vilka produkter du säljer, vilka kunderna du har och över tid. Viktigast är därför att göra ingående användartester även med det mobila gränssnittet för att fånga upp kundernas behov. Tiden för standardlösningar som ska fungera lika bra för alla nätbutiker är förbi, säger Ekman.

Perfekt konvertering ger både kunder och säljare fördelar

Användningen av mobiltelefon för att söka efter fysiska varor ökar kraftigt även i Norden. Samtidigt visar siffror från Bring Research att bara sex av tio som söker efter en produkt på mobilen även genomför köpet där.

– Vi brukar säga till våra kunder att den bästa konverteringen är när både nätbutik och kunder känner att de får ut något av nätbesöket. Om inte kunderna handlar kan det vara en god idé att få dem att prenumerera på ett nyhetsbrev för att få deras e-postadress. Man kan också använda en så kallad ”save it for later”-funktion. Det innebär att man kryssar för de varor man tycker om på mobilen och får informationen via e-post så att man eventuellt kan köpa dem via datorn senare. Det är en perfekt konvertering. Kunden får sitt köp och du får kundens e-postadress, säger konverteringsexpert Ekman.

Läs mer om hur du lyckas med leverans och retur i din nätbutik.