Det blev starten på en pilot för ett nytt leveranssätt som kan komma att revolutionera e-handeln

Årets första undersökning ställde frågor om leveranssätt. En av frågorna var: Om du fick välja om leveranssätt, hade du då valt samma igen? 35% av kunderna svarade att de hade valt ett annat leveranssätt! De var inte nödvändigtvis missnöjda, men de saknade fler leveransalternativ än de som erbjöds i nätbutikens kassa. 23-25% av de som hämtade paket hos ett utlämningsställe ville exempelvis haft paketen i sin brevlåda.

Läs också: Ladda ner Bring research: Relevanta leveranser

Avgörande konsumentinsikter

Eric Winblad, Senior Project Manager, Bring: – Det vanligaste sättet som svenskar får varor levererade är till ett utlämningsställe. Men många nätshoppare hade velat få sina varor levererade på ett annat sätt. Här finns alltså ett behov och en önskan som näthandlare och distributörer behöver lösa.

Önskan att få varor till brevlådor är en tendens som gäller hela Norden och allra starkast i Sverige

Eric Winblad berättar att Bring sökte och söker efter innovativa sätt att tillfredsställa detta behov.
– Det är många som försöker hitta en lösning på hur hemleveranser ska ske i framtiden. Man hör allt om drönare och andra fantasifulla förslag. Men det gäller ju att hitta en innovation som kan komma på plats nu idag och användas storskaligt. Ja, så tänkte vi när vi fick nys om Qlocx.

Eric Winblad, Senior Project Manager, Bring

Frustration och innovation

Qlocx startade i början av 2016. Christian Åsheim, VD på företaget och en av de tre grundarna, berättar om företagets bakgrund. – Vi var alla frustrerade på hur omoderna paketleveranser är. Det är ett ständigt rännande till ombud. För att inte tala om ovissheten – när kommer mitt paket? Och dessa märkliga tidsfönster för hemleveranser som vissa håller kvar vid, folk kan knappast vara hemma hela dagen.

Visionen som växte fram var att skapa en smart leveransbox med ett digitalt lås som skulle vara enkel att hantera för både konsumenten och leverantören. Grundarna beslöt att försöka ta fram en hårdvara som sammankopplar e-handlare, slutkunder och leverantörer via en användarvänlig plattform.

Enkel leverans hem med hemleveranslösning för paket

– Vi hade tekniken bakom och kunde därför ganska snabbt ta fram en rough prototyp. Sedan skickade vi ut trevare och fick en jättebra kontakt med Johan Holgersson, innovation- och affärsutvecklingsdirektör på Brings e-handelsdivision. Han var nyfiken och positiv och vi gick stärkta vidare med utvecklandet av tjänsten. Behovet hos marknaden var tydligt.

Qlocx fortsatte under året sitt arbete med att ta fram en hemleveranslösning för paket. Lösningen skulle göra det smidigt och bekvämt för nätshoppare att ta emot e-handlade produkter utan att behöva involvera speciella leveransbud.

– Vårt digilås möjliggör den smarta brevlådan och speciella leveransrum för lägenheter. Nätshopparen behöver aldrig mer vara hemma för att ta emot en leverans! Och e-handlare kan erbjuda det leveranssätt som marknaden efterfrågar.

Skarpt läge

I november påbörjas pilotprojektet som kan leda fram till en revolution inom näthandeln. Först ut är ett lägenhetsområde i Danderyd.  – Vi har byggt om cykelförråd till paketrum. 500 personer som bor i kvarteret – 500 (möjliga) e-kunder – liksom Bring får tillgång till rummet via ett digilås. Låset är kopplat till en konsument-app där köparen bland annat kan följa sin leverans. En molntjänst sammankopplar allting.

Via appen kan mottagaren följa sin leverans och öppna digilåset.

Christian Åsheim är förväntansfull, liksom Eric Winblad som är ansvarig för pilotprojektet.
– Vi kommer ha med ett flertal stora näthandlare i piloten. I början av 2017, med julhandeln som en perfekt testperiod, har vi en bra uppfattning om vad användarna tycker om lösningen, hur mycket den ökar försäljningen för näthandlarna och så vidare. Tanken är att piloten succesivt ska utökas med fler leveransrum för lägenheter, och att brevlådor för villor infogas i studien.

Qlocx-lösningen ska vara tillgänglig för alla distributörer, men det är Bring som är först ut som partner.
– Näthandeln är beroende av smarta, innovativa leveranslösningar och vi är i fronten av denna utveckling. Vi på Bring tror starkt på lösningen som ett nytt leveranssätt hem, då det gör köpet bekvämare för konsumenten och effektivare för både nätbutiker och paketutdelare. Det kommer bli oerhört intressant att följa projektet, om allt faller väl ut kan näthandeln förändras i grunden, avslutar Eric entusiastiskt.

Läs mer om våra tjänster för e-handlare


Mer intressant läsning
Är vi redo för den aktiva leveransköparen?
Tio tips för en bättre leveransupplevelse