Sedan starten 2014 har Cocopanda i Sverige gått från 0 till 100 miljoner kronor på bara tre år. Men Brandsdal Group har nått ännu större framgångar med sin nätbutik Blivakker.no i Norge. 

Nu berättar ägaren och grundaren Einar Øgrey Brandsdal om hur de lyckades i Norge

– Jag startade blivakker.no efter att ha inspirerats av nätbutiken Lookfantastic.com. De sålde en rad skönhetsprodukter till norska kunder till mycket lägre pris än vad vi kunde få dem för här hemma. Vi parallellimporterade varorna och kunde redan från början hålla priser och en servicenivå som gjorde satsningen till en framgång.

Blivakker.no -"Folkets Nätfavorit" i Norge tre år i rad!

Mer än 60 000 norrmän röstade på sin favorit

Blivakker.no har utsetts till ”Folkets nätfavorit” hela tre år i rad. Det är Bring som står bakom korandet, där fler än 60 000 norrmän i fjol röstade på sin favorit bland mer än 1000 nätbutiker.

Förutom att ha gjort Blivakker.no till Norges största skönhetsbutik på nätet leder han också Norges största auktionsnätsajt Näthandeln.no, klädmärket Bransdal of Norway och Blivakker.nos systerbutiker Cocopanda i Danmark, Sverige, Finland och Tyskland genom Brandsdal Group.

Brandsdal startade sin första nätbutik 2005. Sedan dess har han skaffat sig stor erfarenhet om kunder och vad som krävs för att lyckas.

Här är hans fem bästa tips på hur du blir en favorit bland norska konsumenter när det gäller leverans och retur:

1.    Be alltid kunderna om feedback vid retur

Blivakker.no har ett eget formulär som kunden bifogar med returen. Där frågar vi dem om orsaken till returen. Är det fel storlek ber vi kunden berätta om storleken de köpte var för stor eller liten. Andelen returer av skönhetsprodukter är mycket låg. Där vet kunden exakt vad de köper. Jag rekommenderar också att man har bra och informativa måttabeller lättillgängliga på sidan. 

2.    Hitta bra leverantörer

Kom ihåg att sådant som vi tar för givet i Norge inte alltid är lika självklart för utländska leverantörer. Jag har tagit emot skor i storlek 43 förpackade i påsar märkta med storlek 45, samtidigt som det står 39 på kartongen med alla skopar i.

3.    Inför nya leveransmetoder

Utlova inte snabbare leverans än du kan uppfylla och inför nya leveransmetoder. Vi har haft mycket goda erfarenheter av Brings ”påse på dörren.” Då kan kunden ta emot billigare försändelser i ett neutralt paket som hängs på dörrhandtaget på huset när kunden inte är hemma.  Vi har hittills aldrig varit med om att någon annan tagit dem.


4.    Överraska med varuprover

Vi har flera nätbutiker och skickar ofta med blad med specialerbjudande även i våra andra butiker. Vi lägger också med gratis varuprover eller andra små överraskningar i paketen. Det är en liten insats som kan göra kunden extra nöjd.

Lär dig mer om e-handel i Norge genom att ta del av rapporten Skandinavisk e-handel 2017!