13 tips för att öka konvertering i julhandeln

Gör julhandeln enkel för dina kunder. Många upplever att julen och julhandeln är stressig. Kan du göra deras julhandling smidig och snabb så vinner du mycket


Enligt en undersökning från Bring Research uppger svenskarna att de kommer starta julshoppingen på nätet från slutet av november, och de flesta tror sig vara klara i mitten av december. Därmed blir förlängda bytes- och returtider en av de saker som är extra viktiga under den här perioden. Kolla in våra 12 andra tips om hur du kan öka din konvertering i julhandeln.

1. Förläng julhandeln
Var tydlig med vilka datum som gäller redan i november. Erbjud förlängd bytes- och returrätt och kommunicera ut detta tydligt på startsidan. Det största hindret för att näthandla till jul är att man är orolig för att inte få sitt paket i tid. Mer än hälften av konsumenterna tror att de måste handla innan 9 december.

2. Låt kunden bestämma var och när de ska få sin leverans
När tiden är knapp i december, kan bekväma leveransalternativ vara avgörande.
Mer än 8 av 10 konsumenter i Norden vill ha valfrihet i leveransalternativ. De flesta, 76 procent av svenskarna, tycker att avsaknad på flexibla leveranstider vid hemleveranser kan göra att de avstår från att shoppa online. 

3. Konkurrera med returer
Tydlig och väl synlig information, färdig returetikett och emballage som fungerar att skicka tillbaka i har betydelse. Kostnader påverkar givetvis också.

4. Locka till fler köp
De flesta köp sker planerat, men långt ifrån alla. Trigga till ytterligare köp när kunden redan är i butiken, genom att visa på relevanta tillbehör eller kompletterande varor. Ge dina kunder anledning att återvända till just din butik för att handla mer.

5. Passa på att bygga lojalitet
Skapa lojalitet genom att ge en god upplevelse genom hela köpet. Det kan du dra nytta av under hela året! Svenska kunder är lojala. 7 av 10 uppger att de återkommit till butiker de handlat i förut. Bra erbjudanden, att det är enkelt samt snabba leveranser är de viktigaste faktorerna för att återkomma.

powered by Typeform

6. Dubbelkolla att du mobilanpassat alla sidor 
Tänk på att allt fler handlar från mobilen – optimera nätbutiken så att den fungerar lika bra oavsett skärmstorlek.

7. Erbjud expressleverans.
Det gör att du kan sälja under fler antal dagar, och även de som är ute i sista stund kan handla klapparna på nätet.

8. Erbjud hemleverans.
Det sparar tid för dina kunder

9. Erbjud presentinslagning
Även leverans direkt till den som ska få julklappen är smidigt om kunden t.ex. köper en stor vara.

10. Arbeta med sökordsoptimering
Se till att kunderna hittar just din nätbutik.Ta reda på vad de söker på för att hitta till dig, och utgå ifrån det.

11. Visa kunders omdömen
Gör det enkelt för kunder att få möjlighet att kommentera och betygsätta. Du upplevs dessutom som trovärdig om du transparent. 

12. Erbjud presentkort 
Det är ett enkelt sätt att minska risken att köpa fel julklapp.

13. Visa antal varor i lager.
Med en cookiebaserad lagerstatus känner sig kunderna säkra på att varan finns för omedelbar leverans, men det kan också skapa en känsla av att de bör agera skyndsamt och köpa idag, snarare än att vänta till imorgon.

powered by Typeform


Dela på sociala medier