Gör julhandeln enkel för dina kunder

Mer än hälften handlar i nätbutiker där de inte handlat tidigare. Förbered din nätbutik och de leveransalternativ du erbjuder i god tid under hösten, för att maximera din julhandel. Många upplever att julen och julhandeln är stressig. Därför är det är viktigt att dina kunder känner sig trygga i nätbutiken så de kan handla i lugn och ro dygnet runt. Här får du tips om hur du vinner en större del av julhandeln.

9 tips till konvertering i julhandeln

  • Erbjud förlängd bytes- och returrätt och kommunicera ut detta tydligt på startsidan.
  • Informera tydligt om leveransvillkor på startsidan.
  • Tänk på att allt fler handlar från mobilen – optimera nätbutiken så att den fungerar lika bra oavsett skärmstorlek.
  • Erbjud expressleverans. Det gör att du kan sälja under fler antal dagar, och även de som är ute i sista stund kan handla klapparna på nätet.

  • Erbjud hemleverans. Det sparar tid för dina kunder.
  • Erbjud presentinslagning och leverans direkt till den som ska få julklappen.
  • Arbeta med sökordsoptimering. Se till att kunderna hittar just din nätbutik.
  • Visa kunders omdömen och gör det enkelt för dem att få möjlighet att kommentera och betygsätta.
  • Erbjud presentkort, det minskar risken att köpa fel julklapp.

Ladda ner hela undersökningen här!

Läs mer:
Undersökning visar: detta är viktigast när kunden väljer nätbutik
Vill din storstadskund ha sin vara riktigt snabbt?

* Bring Research genomför kvartalsvisa undersökningar bland skandinaviska nätshoppare. Undersökningarna genomförs tillsammans med IPSOS. Statistik från julhandeln 2016.