Fri frakt eller inte - vad förväntar sig dina kunder?

Fri frakt kan främja köp, men ger du bort pengar utan att få något tillbaka?

Visste du att många kunder är villiga att betala för frakt, men att nivån som du lägger fraktpriset på har stor effekt på konverteringen? Det visar den senaste e-handelsrapporten Bring Research ”Så väljer kunderna dig".

I undersökningen har vi frågat över 3.000 skandinaviska e-handelskunder om de är villiga att betala för frakten när de har hittat det de vill ha eller om de skulle avbryta köpet och handla någon annanstans. Svaren visar att beroende på land och kön så uppger 64–81% att de skulle betala för frakten och genomföra köpet.

Rapporten ger dig nyttig insikt om kundernas förväntningar och krav på leverans och retur. Du får tips till hur du som e-handlare kan hitta rätt prisnivå på frakt, och vilka andra faktorer runt frakt och retur som du kan främja i kampen om kunderna:

  • Kan du ta betalt för frakten och fortfarande få nöjda kunder?
  • Hur mycket är kunderna villiga att betala för frakten?
  • Vad gör kunderna mer positivt innställda till att betala för frakten?
  • Hur förhindrar du avbrutna köp på grund av leverans och returvilkår?
  • Rapporten visar också på demografiska skillnader, som kan hjälpa dig som e-handlare att se hur du kan träffa i din målgrupp.

Få kunderna att välja dig!


Skaffa dig insikten du behöver för att bli konkurrenskraftig och ta en tydlig position.


16.10.19