Det finns flera skillnader mellan män och kvinnors konsumtionsmönster - hur vi handlar på nätet är en av dem

Visste du att det finns stora skillnader mellan hur män och kvinnor handlar på nätet? Ett av de områden där det är stor skillnad är köp på mobil. Det visar nya tal från Brings senaste e-handelsrapport ”Så väljer kunderna dig”.

Majoriteten handlar idag på nätet

Rapporten visar att hela 97 procent av befolkningen under 40 år handlar fysiska varor på nätet, men också att det finns en stor potential att få dem att göra en större andel av sina inköp på nätet.

- Jag ser att det finns stor potential för nätbutikerna att få sina kunder att genomföra fler antal köp på nätet. En förutsättning för detta är att skapa trygghet hos konsumenten genom hela köpresan. Det kan exempelvis vara att tillhandahålla relevant information om leverans, retur och betalning, säger Johan Holgersson, VP Digital på Bring.

Män och kvinnor - är det skillnad?

Män och kvinnor har olika konsumtionsmönster och handlar både ur samma och olika kategorier på nätet. Tidigare undersökningar har visat på att det finns skillnader mellan könen hur de hittar till nya nätbutiker.

- Män använder sidor för prisjämförelser mer än kvinnor, medan kvinnor använder sociala medier långt mer än män. Ska du nå ut till de grupper du önskar är det naturligtvis viktigt att anpassa kommunikationen till din målgrupp men också vart du kommunicerar, fortsätter Johan.

Mobil vs. Dator – Ger du dina kunder samma information på båda enheterna?

Användningen av mobil för att handla på nätet fortsätter att öka och det är främst hos de som är under 40 år där tillväxten är störst. Rapporten visar att sex av tio svenska kvinnor under 40 genomförde sitt senaste nätköp på mobilen och bara tre av tio använde dator. Gemensamt för både män och kvinnor är att fler påbörjade köpet på mobil och avslutade det på en annan enhet. När kunder byter enhet mitt i ett köp är risken större att de avbryter köpet. Våra testköp visar att majoriteten av nätbutikerna ger bättre information i början av ett köp på dator än på mobil.

- Oavsett om du är man eller kvinna vill alla kunder ha en enkel och effektiv köpupplevelse. Näthandlarna kan inte förvänta sig att deras kunder tar sig tid att leta efter relevant information om sitt köp. De nätbutiker som vill lyckas måste ge sina kunder samma köpupplevelse på alla enheter, avslutar Johan.

Män är tidskänsliga och kvinnor är priskänsliga

Rapporten visar också att svenska män är mer villiga att betala för frakt medan svenska kvinnor är mer priskänsliga.

Hur hittar du rätt fraktkostnad för de som är villiga att betala? Det beror på flera olika faktorer, bland annat:

  • Priset på varorna du säljer.

  • Hur unika och attraktiva dina produkter är.

  • Hur dina konkurrenters utbud ser ut.

  • Att kontinuerligt testa olika fraktpriser på de marknader där du verkar.

Vill du veta mer om vilka krav och förväntningar de skandinaviska nätkunderna har när de handlar på nätet? Ladda ner Brings senaste e-handelsrapport ”Så väljer kunderna dig”, helt kostnadsfritt.


Share Article