Så använder du byten och returer som en konkurrensfördel

Så använder du byten och returer som en konkurrensfördel

Är byten och returer bara ett nödvändigt ont för nätbutikerna? Eller är det en möjligt att använda dem som en konkurrensfördel? Vi ger dig tipsen du behöver!

Julhandeln på nätet växer

Under 2020 handlade 69%* av alla svenskar julklappar på nätet och detta antal har ökat år efter år, i takt med att e-handeln växer. Vad kan du göra för att ta del av den ökande omsättningen på nätet? Hemligheten kan ligga i att erbjuda bra bytes- och returlösningar.

Ha bra bytesmöjligheter

Vi vet att när kunder julhandlar på nätet är det extra viktigt för dem att butiken erbjuder utökade tidsfrister för byten. Så många som 74%* av kunderna menar att detta är viktigt då de ska välja vilken nätbutik de ska handla i. Var därför tydlig med att kommunicera detta, redan på din nätbutiks startsida.

När man har gett bort en julklapp är det viktigt att den som får gåvan kan byta ut den utan att blanda in den man fick den av. Många av de kunder som valde att handla i en fysisk butik säger att de upplever att bytesmöjligheterna är bättre i fysiska butiker. Så många som 80%* säger att möjligheten att byta varor är viktigt för att de ska handla julklappar på nätet. Vi har sett en ökning av antalet nätbutiker som erbjuder bytesmöjligheter för de som får gåvan, men det är fortfarande mest fokus på utökade returfrister. Om du erbjuder en lösning där den som får gåvan enkelt kan byta den vid behov, ökar du din konkurrensfördel. Om du vill att detta ska ge effekt måste du synliggöra detta under hela köpprocessen och i kommunikationen med dina kunder.

Gör det enkelt att hitta bytes- och returvillkoren

Ju enklare och tydligare du ger kunderna information om hur de ska hantera returer för din butik och vilka tidsfrister som gäller, ju fler kommer att välja att handla i just din nätbutik. Tänk på att göra bytena och returerna i din butik så enkla som möjligt, och ser till att villkoren är så tydliga som möjligt - detta är en bra investering för att bygga goda och långsiktiga kundrelationer

Skicka med en förifylld returetikett

En annan viktig faktor för nätkunder är att få en förifylld returetikett som de kan klistra på paketet. De ser detta som enkelt och friktionsfritt, vilket bidrar till en bättre kundupplevelse.

*Utgåva: 4 Bring Research: Så vinner du julhandeln på nätet, årgång: 2021. Undersökningen har genomförts i samarbete med analysföretaget Ipsos och omfattar Norge, Sverige och Danmark.

Prenumerera på våra konsumentrapporter!

Vi genomför regelbundet konsumentundersökningen Bring Research, som handlar om nätkunders beteende. Få den senaste insikten skickad till dig.

Rapporten blir snart tillgänglig.

Publicerad 2020-01-20
Senast uppdaterad 2021-05-12

Share Article