Anpassa kommunikationen för att förbättra köpupplevelsen

Hur, vad, men kanske framför allt var du kommunicerar idag kan vara helt avgörande för att konvertera dina kunder till köp. Köp via mobilen blir allt populärare och det är stor skillnad på hur kvinnor och män handlar på nätet. Det visar Brings senaste rapport “Så väljer kunderna dig”.

Att tillhandahålla relevant information till dina kunder skapar inte bara trygghet hos kunden, det skapar också trovärdighet vilket i sin tur ökar konverteringen.

Mobilköpen ökar

Ett område där det är stor skillnad mellan hur män och kvinnor handlar är köpen som görs via mobilen. Sex av tio svenska kvinnor under 40 år genomförde sitt senaste köp på mobilen, bara tre av tio använde dator. Användningen av mobil för att handla på nätet växer stadigt och framför allt är det personer under 40 år som driver utvecklingen.

Nätbutikernas kommunikation måste förbättras

Många nätbutiker ger bättre information i början av ett köp på en dator jämfört med på en mobil. Därför påbörjar många kunder, både män och kvinnor, köpet på mobilen och avslutar det sedan på en annan enhet. Detta ökar inte bara risken för ett avbrutet köp, det kan också leda till färre återkommande kunder eftersom många inte kommer att ta sig tid för att leta efter den information de saknade under det pågående köpet. 

Nätbutikerna måste kommunicera viktig information, såsom leverans och retur, bättre på både datorn och mobilen. Nio av tio kunder letar nämligen efter just leveransinformation när de besöker en ny nätbutik och framför allt priset på leveransen är viktigt. Detta är särskilt viktigt om din målgrupp är kvinnor under 40 år.

Som nätbutik är det viktigt att ge kunderna en enkel och effektiv köpupplevelse, både på mobil och på dator, och att anpassa kommunikationen för att nå din önskade målgrupp. Den senaste rapporten från Bring Research ger dig insikt om detta och du kan ladda ner den helt kostnadsfritt.


Share Article