5 tips på hur du får lojala nätkunder

Visste du att det ofta bara behövs små justeringar för att förbättra shoppingupplevelsen på nätet? I konsumentundersökningen Stay Competitive har kunder som ofta handlar på nätet berättat vad de önskar från nätbutikerna. Nedan får du ta del av dessa tips.

Den goda nyheten här är att det inte krävs mycket för att bli bättre på nätet, vilket är bra eftersom fler och fler människor handlar oftare och mer på nätet, istället för i fysisk butik. Detta innebär att om du ska behålla eller öka din försäljning så bör du se till att dina kunder får en bra köpupplevelse.

Rapporten Stay Competitive tittar på de aktiva nätkunderna (de som handlar flera gånger per månad) och vad som ger dem en bra eller en dålig shoppingupplevelse. Genom att ladda ner och läsa rapporten får du ta del av användbar information om hur du enkelt kan anpassa din nätbutik för att leva upp till kundernas förväntningar.

Ladda ner rapporten Stay Competitive och ta del av alla tips

Cirkeldiagram som visar fördelningen av aktiva nätkunder i Skandinavien
Antalet aktiva nätkunder (som handlar på nätet flera gånger i månaden) har nästan fördubblats på fem år. Kläder är den största kategorin för både kvinnor och män.

För att göra det enkelt för dig har vi sammanfattat rapporten med fem tips för förbättringar som du bör se över, så att du kan börja förbättra din nätbutik redan idag.

5 saker du bör göra för att möta de aktiva nätkundernas förväntningar:

  1. Gör det enkelt för dina kunder att hitta din butik.
    Det är ingen nyhet att du bör arbeta med synlighet på Google och med mobilanpassning av din butik. Men det finns flera andra kanaler som är lika viktiga, t.ex. sociala medier.

  2. Ha bra bilder på dina produkter, helst bilder från flera vinklar.
    Bra beskrivningar av material, mått och specifikationer är också viktigt. Säljer du kläder och skor? Då bör du också beskriva passform och storlekar.

  3. Gör det lätt att hitta leverans- och returinformationen.
    Leveranstid är en av de punkter som nätbutiker kan bli bättre på, enligt nätkunderna. Detta gäller även information om hur man enkelt kan returnera varan. Att ge bra information om detta ökar sannolikheten för att kunden kommer att slutföra köpet.

  4. Erbjud fler leveransalternativ för kunderna.
    Kunderna vill ha valfrihet och vill kunna välja mellan olika leveransalternativ. Erbjuder du dina kunder olika leveranssätt?

  5. Leverera varorna snabbt.
    Detta är en klar konkurrensfördel. Kunderna förväntar sig inte expressleverans, men se till att orderhanteringen är effektiv och att du får ut varorna snabbt. Detta skapar även en kortare väg från order till cash för dig, och därmed bättre lönsamhet.

I rapporten hittar du mer omfattande information och fler tips om vad du kan göra för att optimera shoppingupplevelsen.

Ladda ner Stay Competitive här.

Är du intresserad av att ta del av de senaste insikterna om nätshopping?

I rapporten "Så väljer kunderna dig" får du t.ex. veta om nätbutikernas engagemang för miljö och hållbarhet kan påverka försäljningen.

Share Article